• بررسی وضعیت هیدراسیون گروه های مختلف شغلی ساکن یزد در فصول زمستان 85 و بهار 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 366
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دهیدراسیون موضوعی است که در دهه های اخیر ذهن بسیاری از محققین را به خود مشغول کرده است .آب مهم ترین ماده تغذیه ای است که اغلب به راحتی و رایگان د ر اختیار بشر است و کمبودآن اکثراً ناشی از غفلت ما در حفظ تعادل آب است .کمبود آب می تواند در دراز مدت اثرات بدی بر سیستم های حیاتی بدن بگذارد، در حالی که این مساله به سادگی قابل پیشگیری است.

    روش بررسی: این مطا لعه توصیفی روی 230 نفر از افراد بزرگسال جامعه شهری یزد (از بین دانشجویان، پرستاران، کارمندان و کارگران) که با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده بودند، انجام شد .وزن مخصوص ادرار در ساعات 12-10 صبح (با دو روش رفرکتومتر و (dip stick اندازه گیری و رنگ ادرار آن ها برحسب چارت 8 رنگ ادراری ثبت شد و سپس وزن مخصوص ادرار با عامل هایی نظیر رنگ ادرار، نوع مایعات مصرفی، تعداد دفعات تشنگی و دفع ادرار در روز موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در پایان تحقیق مشخص شدکه براساس تعریف، 96.1% افراد مورد مطالعه درجاتی ازکم آبی دارند و حدود 69.7% آن ها کاملاً دهیدره (1020≤ وزن مخصوص ادرار) و 4.8% از کل افراد دچار دهیدراسیون شدید هستند. میانگین وزن مخصوص ادرار (اندازه گیری شده با روش رفرکتومتر) در جامعه مورد مطالعه 5.69±1021 بود. دانشجویان میانگین وزن مخصوص بالاتری داشتند (5.45±1023). رابطه وزن مخصوص ادرار با رنگ ادرار، تعداد دفعات تشنگی و دفع ادرار معنادار بود اما با نوع مایعات مصرفی رابطه ای نداشت.

    نتیجه گیری: درصد بالایی از جمعیت مورد مطالعه ما دچار درجاتی از دهیدراسیون بودند که این مساله نگران کننده است. می توان به مردم توصیه کردکه نسبت به مصرف مایعات کافی بیشترحساس باشند و زمانی را برای نوشیدن اختصاص دهند، با توجه به ارتباط قوی بین وزن مخصوص و رنگ ادرار در بررسی وضعیت هیدراسیون پیشنهاد می کنیم که از رنگ ادرار به عنوان یک شاخص سهل الوصول جهت تخمین زودرس وضعیت دهیدراسیون استفاده شود. به طوریکه افراد سعی کنند ادرار خود را بیرنگ نگاه دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها