• مقایسه الگوی ldl و همبستگی اندازه آن با hdl-c و تری گلیسرید در بیماران دیابتی نوع iiو افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 538
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: ذرات ldlاز لحاظ اندازه، دانسیته و ترکیب اجزاء تشکیل دهنده خود ناهمگون هستند. چنانکه فرم غالب  ldlدر فرد از نوع کوچک و چگال (d-ldl) باشد، فنوتیپ شخص از لحاظ ldl از نوع فنوتیپ b خواهد بود. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که d-ldl با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است. این تحقیق به منظور شناخت پارامترهای مؤثر دیگری که احیاناً می توانند در بیماران دیابتی در بروز بیماری های قلبی عروقی مؤثر باشد، انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه تحلیلی، اندازه ldl در 81 نفر بیمار دیابتی نوع ii و 81 فرد سالم محدوده سنی 50 تا 70 سال به روش پل یاکریل امیدژل الکتروفورز (page) تعیین شد.  bmiداوطلبین پس از اندازه گیری قد و وزن آن ها محاسبه شد. جهت تعیین غلظت تری گلیسرید و hdl-c از کیت های آنزیمی استفاده گردید و نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0.05p< معنی دار تلقی شد.

    نتایج: بر اساس نتایج حاصل 59% از بیماران دیابتی و 27% از افراد کنترل دارای فنوتیپ b بودند. اندازه ldl در بیماران دیابتی بطور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (0.05(p<. غلظت تری گلیسرید در دیابتی ها بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل (0.001(p< و میزان hdl-c کمتر از گروه کنترل(p<0.001)  بود. اندازه ldl همبستگی معکوس و معنی داری با غلظت تری گلیسرید و همبستگی مستقیم و معنی داری با غلظت hdl-c نشان داد.

    نتیجه گیری: در این مطالعه فراوانی فنوتیپ  bدر بیماران دیابتی 2 برابر افراد سالم بود که این می تواند افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در این بیماران توجیه کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها