• اثر باکتریسیدال لیزر کم توان ga-as همراه با رنگ توسط دستگاه dlt-101 بر میکروارگانسیم های دهان به روش invitro

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 452
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نور لیزر به عنوان یک عامل ضد باکتریال با مکانیزم فتوترمال می تواند بر علیه میکروارگانیسم های دخیل در پوسیدگی و التهاب دهان مؤثر باشد. از فواید این روش این است که علاوه بر صرف وقت کمتر جهت حصول نتیجه، احتمال ایجاد مقاومت باکتریایی نیز محتمل به نظر می رسد و از آسیب به بافت های مجاور پرهیز می گردد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثرات باکتریسیدال لیزر  ga-asدر حضور tboبه وسیله دستگاه دیودی dlt 101 ساخت مشترک ایران و روسیه است.

    روش کار: در این تجربه آزمایشگاهی، از میکروارگانیسم های استرپتوکوک موتانس، بتا همولیتیک استرپتوکوک گروه a، نایسریا، باکتروئید ملانینوژنیکوس، فوزی باکتریوم، لاکتوباسیل، استافیلوکوکوس آرئوس، استافیلوکوکوس، اپیدرمیس و کاندیدا آلبیکانس استفاده شده است. گروه کنترل شامل تمام میکروارگانیس مهای فوق که بدون استفاده از رنگ  tboتحت تابش اشعه قرار گرفته بودند، می باشد.

    روش بررسی، شمارش کلنی های زنده باکتری ها پس از تابش لیزر بر آن بوده است. زمان پرتوتابی 20 دقیقه با فرکانس 3000 هرتز و توان 5 وات بوده و از تلوئیدن بلو به عنوان ماده حساس کننده به نور استفاده شد. نتایج به صورت جدول و نمودار ارائه شد.

    نتایج: اطلاعات بدست آمده نشان داد که تابش لیزر گایم ارسینک با چگالی انرژی 1.8 ژول باعث نابودی 31.3 درصد استرپتوکوک موتانس، 30.2 درصد دیفترویید، 36.7 درصد استافیلوکوکوس اپیدرمیس 19.2 درصد استافیلوکوکوس ارئوس، 14.7 درصد استرپتوکوک های بتاهمولتیک، 39.1 درصد در لاکتوباسیل، 30.2 درصد نایسریا، 37 درصد باکترویید ملانینوژنیکوس، 32 درصد فوزوباکتریوم و 44.9 درصد کاندیدا آلبیکانس شده است.

    نتیجه گیری: لیزر کم توان ga-as می تواند هم در دندانپزشکی پیشگیری و هم در درمان برخی از ضایعات دهان که مرتبط با فعالیت میکروارگانیسم های مذکور هستند کارآیی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها