• بررسی میزان روی در سرم بیماران مبتلا به سرطان مری و معده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 440
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سرطان های مری و معده از زمان های دور بعنوان بیماری های مرگبار شناخته شده اند و فاکتورهای تغذیه ای از عوامل مهم در این نوع سرطان ها می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان فلز روی در سرم بیماران مبتلا به سرطان مری و سرطان معده انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه مورد-شاهد 42 بیمارمبتلا به سرطان مری از نوع squamous cell carcinoma و 24 نفر با سرطان معده از نوع adenocarcinoma بعنوان گروه مورد و 33 نفر فرد سالم بعنوان گروه شاهد، جهت یررسی سطح سرمی روی، آلبومین، پروتئین تام و کلسترول در خون مورد بررسی قرار گرفتند. از کلیه افراد c.c 10 نمونه خون گرفته شد و پس از جداسازی سرم، روی سرم توسط دستگاه جذب اتمی، آلبومین به روش بیوره، پروتئین تام توسط دستگاه refrectometer و کلسترول به روش انیدرید اندازه گیری شد. از میزان گلوبولین سرم با تفاضل پروتئین تام سرم و آلبومین سرم، محاسبه گردید.

    نتایج: نتایج نشان می دهد که میزان روی، آلبومین، پروتیئن تام و کلسترول در سرم خون بیماران مبتلا به سرطان معده در مقایسه با بیماران دارای سرطان مری فاقد اختلاف معنی دار می باشد. میزان روی سرم در بیماران با سرطان مری کمتر از گروه شاهد و دو گروه دارای اختلاف معنی دار می باشند (0.01(p<. میانگین روی سرم در بیماران با سرطان معده نیز بطور معنی داری کمتر از گروه شاهد است میزان آلبومین سرم در بیماران با سرطان مری و بیماران با سرطان معده در مقایسه با گروه شاهد، اختلاف معنی داری را نشان نداد اما میزان پروتئین تام سرم در هر دو نوع سرطان کمتر از گروه شاهد و دارای اختلاف معنی دار بود (0.01(p<. میانگین گلوبولین سرم در هر دو نوع سرطان نسبت به گروه شاهد کمتر و دارای اختلاف معنی دار می باشد (0.001(p<.

    بحث و نتیجه گیری: بررسی نشان می دهد که مقدار سرمی روی، گلوبولین و پروتئین تام در هر دو نوع سرطان نسبت به گروه شاهد کمتر است و توجه به جبران کمبود این عنصر می تواند در بهبود کلی حال بیماران مفید واقع شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها