• بررسی هماتوکریت در مبتلایان به سکته مغزی یا قلبی، خراسان 82-1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 577
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: افزایش هماتوکریت همراه با ازیاد چسبندگی خون بوده و می تواند به ایجاد ترومبوز عروقی منجر شود. این مطالعه با هدف بررسی هماتوکریت بیماران مبتلا به سکته قلبی و مغزی انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی تمامی مبتلایان به سکته مغزی و قلبی که از دیماه 1380 به مدت دو سال در بیمارستان ولیعصر (عج) خراسان بستری شده اند مورد بررسی قرار گرفته اند. تشخیص سکته مغزی و قلبی توسط متخصصین اعصاب و قلب بوده و هماتوکریت تمامی بیماران به صورت شمارش کامپیوتری سلول های خونی محاسبه شد. برای تحلیل آماری از t-test استفاده شد و 0.05p< بعنوان معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: 208 بیمار سکته مغزی و 306 نفر با سکته قلبی بررسی شدند. هماتوکریت بالاتر از حد طبیعی در 9.5% زنان مبتلا به سکته مغزی و 9.8% زنان با سکته قلبی وجود داشت که تفاوت معنی داری نبود. هم چنین در 5.4% مردان با سکته مغزی و 7.1% مردان با سکته قلبی هماتوکریت بالا بوده که تفاوت آن نزدیک به معنی دار بود. مقایسه میانگین هماتوکریت در زنان و سپس مردان مبتلا به سکته مغزی و قلبی تفاوت آماری معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: مطالعات موردی شاهدی و کوهورت برای بررسی تأثیر افزایش هماتوکریت بعنوان یک عامل خطرساز در بروز سکته های مغزی و قلبی پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها