• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 359
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: از جمله عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی تریاد متابولیک است که نقش تعیین کننده مؤثری در این بیماری ها دارد. از طرفی هایپرتر یگلیسریدمیا و چاقی شکمی (دور کمر بالا) از عوامل خطر قلبی عروقی می باشند که افزایش این عوامل خود پیش بینی کننده تریاد متابولیک است. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط ویژگی تری گلیسرید بالا و دور کمر بالا با عوامل خطر قلبی عروقی بوده است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی در سال 1384 در شهر اصفهان انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل از مرحله اول برنامه قلب سالم تعداد 6123 مرد به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده از آنها جهت تعیین چربیهای خون و قند خون نمونه خون گرفته شد، همچنین فشارخون و اندازه دور کمر و قد و وزن آنها اندازه گیری و همراه مشخصات فردی در پرسشنامه ثبت شد و برحسب میزان تری گلیسرید و دور کمر در چهار گروه قرار گرفتند. که گروه های چهارگانه به قرار زیر هستند:

    1- گروه اول (تری گلیسرید بیشتر یا مساوی 165 و دور کمتر بیشتر یا مساوی 102 cm)، که با علامت "tghwh" نشان داده می شود.

    2-گروه دوم (mg/dl 165 ≤تری گلیسرید، cm 102≥ دور کمر) که با علامت اختصاری tghwh نشان داده شده است.

    3- گروه سوم (mg/dl 165 ≤تری گلیسرید، cm 102≤ دور کمر) که با علامت اختصاری tghwh نشان داده می شود.

    4- گروه چهارم (mg/dl 165 < تری گلیسرید، cm 102 < دور کمر) که با علامت اختصاری tglwh نشان داده شده می شود. مشخصات فردی، نتایج آزمایشات چربی و قند و علائم حیاتی در پرسشنامه جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده در سطح 0.05p> تحت نرم افزار spss بررسی شد و متغیرها به وسیله آزمون واریانس یک متغیره با حذف اثر سن در این چهار گروه مقایسه شدند. برای تعیین شیوع عوامل خطر در گروه ها از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.

    نتایج: شیوع عوامل خطر در گروه tghwh بیشتر از سایر گروه ها و در گروه tglwl کمتر از سایر گروه ها است. تفاوت شیوع عوامل خطر در گروه ها از نظر آماری معنی دار و شیوع ویژگی tghwh در جمعیت مورد مطالعه 20.8% بود. میزان کلسترول، تری گلیسرید، ldl، شاخص توده بدنی و فشارخون در این گروه بالاتر از سایر گروه ها بوده و میانگین hdl پائین تر از سایر گروه ها می باشد.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای عوامل خطر در افراد با ویژگی tghwh نسبت به سایر گروه ها می توان از این ویژگی به عنوان یک ابزار ساده به خصوص در جمعیت های بزرگ که امکان ارزیابی همه عوامل خطر نمی باشد و یا مقرون به صرفه نبوده و وقت گیر است، برای پیش بینی سایر عوامل خطر قلبی عروقی استفاده کرده و افراد در معرض خطر را شناسائی نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها