• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 315
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مطالعات قبلی نشان می دهد که شاخص پایی - بازوئی کمتر از 0.9 احتمال ابتلا به بیماریهای ایسکمیک قلب را 2 برابر، خطر ابتلا به حمله ایسکمی گذرای مغزی را 4 برابر و احتمال تنگی کاروتید و پوبلیتئال بدون علائم را 1.5 برابر افزایش می دهد. مقادیر شاخص پایی - بازوئی کمتر از 0.9 با آترواسکلروز منتشر در ارتباط است. هدف از این مطالعه بررسی یافته های شاخص پایی- بازوئی در بیماران مبتلا به بیماری عروق مغزی است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1380-1381 بر روی 98 بیمار که به علت حوادث ترمبوتیک عروق مغزی در بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شده بودند اجرا شده است. درکلیه بیماران شاخص پائی – بازویی اندازه گیری شد. اطلاعات فردی، یافته های بیماری، نتایج آزمایشگاهی و سی تی اسکن و نتایج حاصله با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و آزمون های کای دو و تی پردازش شد.

    نتایج: افراد مورد بررسی شامل 44 مرد و 54 زن با میانگین سنی 1.5+73.1 سال بودند. میزان کلی شاخص پایی - بازوئی کمتر از 0.9، 15% بود. 12.5% افراد بیشتر از 65 سال و 3.1% افراد پائین تر از 65 سال شاخص پایی - بازویی کمتر از 0.9 داشتند. اختلاف بین شاخص پایی – بازویی کمتر از 0.9 در افرادی که سابقه ابتلا به دیابت، فشار خون و سابقه مصرف دخانیات و بیماری ایسکمیک قلب داشتند بیشتر دیده شد (0.7(p=. این اختلاف معنی دار نبود. در بیمارانی که هیپرلیپیدمی را ذکر می کردند به صورت معنی داری با شاخص پایی - بازویی کمتر از 0.9 همراه بوده است.

    نتیجه گیری: بین شاخص پایی - بازویی و عوامل خطر و سن و جنس رابطه معنی داری مشاهده نشد ولی با توجه به کم بودن تعداد نمونه در مطالعه حاضر پیشنهاد می شود مطالعه ای با تعداد نمونه های بیشتر انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها