• بررسی مقایسه ای موتورها و ابر موتورهای کاوش منتخب در بازیابی اطلاعات فیزیوتراپی از شبکه ی جهانی وب و تعیین همپوشانی آن ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 476
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در شبکه ی جهانی وب، از ابزارهای کاوش که شامل موتورهای جستجو، ابر موتورهای جستجو و راهنماهای موضوعی است استفاده می شود. به همین منظور مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مقایسه ای موتورهای کاوش و ابر موتورهای کاوش منتخب،در بازیابی اطلاعات فیزیوتراپی از شبکه ی جهانی وب و تعیین همپوشانی میان آن ها انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه که به روش پیمایش، توصیفی، تطبیقی در رشته ی فیزیوتراپی انجام گردید، هفت موتور کاوش و هفت این موتور کاوش که بر اساس معرفی سایت searchenginewatch.com پر استفاده ترین موتور و ابر موتورها بودند تعیین و مورد بررسی قرار گرفتند. سپس زیر رده های موضوعی فیزیوتراپی در هشت زمینه ی موضوعی از سر عنوان موضوعی پزشکی (mesh) انتخاب و عمل جستجو انجام گردید تا میزان نتایج هر یک جداگانه به دست آید. پس از آن نتایج حاصل از جستجو در هر یک از موتورهای کاوش دو به دو مقایسه گردید تا میزان همپوشانی آن ها در هر کلید واژه به دست آید. این عمل جداگانه و به صورت مشابه در ابر موتورهای کاوش نیز انجام شد. سرانجام نتایج همپوشانی میان موتورها و ابر موتورهای کاوش که دارای بیش ترین دفعات بازیابی بودند پس از آنالیز داده ها با روش آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار spss تعیین گردید و نتایج آن در قالب جداول آماری ارائه شد.

     یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که موتورهای کاوش all the web, altavista و google به ترتیب بیش ترین نتایج بازیابی را داشتند و در بین ابر موتورهای کاوش ixquick دارای بیش ترین نتایج بازیابی بود. ضمناً مشخصشد که نتایج جستجو در موتورهای کاوش altavista و all the web تا حد زیادی با هم همپوشانی دارند. در میان ابر موتورهای کاوش نیز بیش ترین همپوشانی میان ابر موتورهای کاوش clusty با vivisimo و meta crawler با dogpile بود. ضمن اینکه میزان همپوشانی موتورهای کاوش با ابر موتورهای کاوش در هر یک از کلید واژه ها مورد بررسی، تعیین گردید.

    نتیجه گیری: میزان همپوشانی نتایج جستجو در موتورها و ابرموتورهای کاوش منتخب، با استفاده از کلید واژه های مورد نظر در این مطالعه (60-40 درصد) بود که به نظر می رسد این امر به دلیل تفاوت در شیوه های رتبه بندی نتایج در موتورها و ابر موتورهای کاوش مختلف می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها