• تعامل بصری مساجد شیعی دوره صفوی تا قاجار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/05/24
    • تعداد بازدید: 423
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    با توجه به تاثیر بسزایی که محیط و مکانی که انسان در آن قرار دارد به دلیل به وجود آوردن فضایی آرام و شاد معماران از زمان گذشته مکان های مذهبی را در فرم ها و رنگ هایی که بتواند جذابیت خاصی داشته باشد مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند به صورتی که در سده های مختلف قبل از اسلام در معماری و تزیینا معبدها و رن ها متن و مورد نظر بوده اند و اثری که این رن ها بر معماری اسلامی گذارده اند انکار ناپذیر است. همچنین می توان این گونه نیز بیان نمود که رنگ ها بر ابعاد عرفانی از بعد روحی و روانی نیز تاثیر داشته و موجب نشاط و یا افسردگی می شود. رنگ در روح انسان احساسی همانند با واقعیت کیفی و نمادین به وجود می آورد. در معماری اسلامی ایرانی از انوا رن ها به گونه ایی هوشمندانه مورد استفاده قرار می گرفته است و این نو استفاده با خبر داشتن از معنای نمادین هر رنگ و اثری که در روان انسان به وجود می آورد به کار برده می شد. هدف از این پژوهش تعامل فرم بصری از منظر زیبایی شناسی در مساجد شیعی از دوره صفوی تا قاجار را مورد تحلیل و با استفاده از شناخت تاثیر رنگ در معماری اسلامی بررسی نموده و گامی موثر در مسیر پیشرفت فرهنگ اسلامی در معماری مساجد برداریم. این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و عکس برداری به تحلیل مساجد پرداخته شده است. و در آخر می توان به این نتیجه دست یافت که در معماری مساجد از اصلی ترین رن های اصیل هنر اسلامی استفاده نماییم و اصول حاکم بر معماری و هنر دینی که از گذشته به جای مانده را مد نظر قرار دهیم تا به بهترین نتایج مطلوب دست یابیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها