اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر شیدایی بیماران مرد مبتلابه اختلال دوقطبی مرکز توان بخشی بیماران مزمن روانی پارسا در شهر مشهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 614
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شیدایی بیماران مبتلا به اخلال دوقطبی بود.

    روش: پژوهش حاضر مطالعه ای از نوع نیمه آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه هدف کلیه بیماران مرد دارای اختلال دوقطبی مرکز توان بخشی بیماران مزمن روانی پارسا که جمعاً 46 نفر و حجم نمونه تعداد 30 نفر از بیماران که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفته اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شیدایی یانگ (1987) استفاده شد. تحلیل داده ها با کمک نرم افزار 23spss و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد.

    یافته ها: میانگین نمرات شیدایی در بیماران گروه آزمایش از 23.73 به 12 به کاهش یافت. نتایج نشان داد آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شیدایی بیماران (0.001) اثر معناداری داشته است.

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد جلسات ذهن آگاهی موجب کاهش شیدایی در گروه مداخله شده است. بدین معنی که برنامه ذهن آگاهی در جهت کاهش شیدایی موثر می باشد و کاربرد آن را برای سایر بیماران نیز پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها