• مقایسه تعادل ایستا، پویاو عملکرد حرکتی در دانش آموزان دختر دارای کف پای صاف منعطف با و بدون کف طبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 359
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: صافی کف پا یکی از شایع ترین اختلالات پاسچرال کف پا است که به طور معمول با ضعف عملکرد طبیعی پا همراه است. استفاده از کفش های طبی، از جمله مداخلاتی است که به طور رایج برای اصلاح صافی کف پا به خصوص کف پای صاف منعطف به کار برده شده و گزارش شده است که می تواند بر توانایی های مختلف بدن تاثیرگذار باشد. از این رو، هدف از تحقیق حاضر مقایسه تعادل ایستا و پویا و عملکرد حرکتی در دانش آموزان دختر دارای کف پای صاف منعطف با و بدون استفاده از کفی طبی بود.

    روش کار: در این تحقیق 30 دانش آموز دختر دارای کف پای صاف منعطف (در قالب 2 گروه 15 نفره)، بر اساس معیارهای ورود و خروج از تحقیق انتخاب شدند. یک گروه به عنوان گروه آزمایش به مدت هشت هفته از کفی طبی استفاده نمودند و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل از هیچ نوع کفی استفاده نکردند. تعادل ایستا از طریق آزمون bess، تعادل پویا از طریق آزمون y و عملکرد حرکتی نیز از طریق آزمون fms اندازه گیری شدند. در نهایت، یافته های تحقیق با استفاده از نرم افزار spss23 و روش های آمار توصیفی، تی همبسته و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج آماری حاکی از آن بود که استفاده از کفی طبی به مدت هشت هفته، تاثیر معناداری بر تعادل ایستا (2.557-=t، 0.016-=p) و پویا (0.908=t، 0.027-=p) دارد، در حالی که تاثیر معناداری بر عملکرد حرکتی (1.948=t، 0.062-=p) ندارد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق به نظر می رسد استفاده از کفی های طبی برای دانش آموزان دختر دارای کف پای صاف منعطف با تغییر در راستا و هم چنین الگوی فعالیت عضلات درگیر در مچ پا و بهبود ثبات مفصلی باعث بهبود تعادل ایستا و پویای این افراد گردیده است ولی تاثیری در عملکرد حرکتی آنان نداشته است. از این رو استفاده از کفی طبی در نمونه های مشابه با تشخیص پزشک متخصص برای بهبود تعادل توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها