• اثر یک دوره تمرینات ارتعاشی بر خطر سقور در فعالیت های روزمره بیماران مولتیپل اسکلروزیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 264
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف و زمینه: اختلالات تعادلی و خطر افتادن از شایع ترین مشکلات بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می باشند. این اختلالات باعث عدم تعادل و کاهش استقلال عملکردی، گسترش ناتوانی و هم چنین افزایش خطر افتادن می شوند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف، اثر یک دوره تمرینات ارتعاشی بر خطر سقوط در فعالیت های روزمره بیماران مولتیپل اسکلروزیس طراحی و برنامه ریزی شد.

    روش کار:این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود. پژوهش در شهرستان اهواز انجام شد و نمونه آماری شامل 17 نفر مرد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس که به صورت تصادفی به دو گروه ارتعاشی (نه نفر) و گروه کنترل (هشت نفر) تقسیم شدند. فاصله ی سنی آن ها بین 20 تا 50 سال بود و تمرینات به مدت هشت هفت هو هر هفته سه جلسه انجام شد. برای اندازه گیری خطر سقوط از مقیاس بین المللی خطر سقوط (fes-i) استفاده شد.

    یافته ها: برای تجزیه و تحلیل آماری برای تغییرات درون گروهی از آزمون تی زوجی و برای تغییرات بین گروهی از آزمون تی مستقل از spss نسخه 18 در سطح معنی دار (0.05) استفاده شد. آزمون تی زوجی نشان داد، تفاوت معنی داری بین پیش آزمون و پس آزمون تمرینات ارتعاشی بر میزان خطر سقوط در فعالیت های روزمره وجود دارد و نتایج آزمون تی مستقل نشان داد اختلاف معنی داری بین هر دو گروه کنترل و تمرینات ارتعاشی وجود دارد.

    نتیجه گیری: وضعیت ایمن تمرینات ارتعاشی اجازه حفظ یک پوسچر مستقیم و صاف را به طور مستقل به افراد مبتلا به ام اس می دهد. تمرینات ارتعاشی باعث بهبود خطر سقوط در فعالیت های روزمره بیماران مولیپل اسکلروزیس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها