• تاثیر قیود توجهی و خود آگاهی بالا و پایین بر دقت شوت فوتبال بازیکنان ماهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 268
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: توجه نقش مهمی در اجرای ماهرانه تکالیف حرکتی دارد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر قیود توجهی و خودآگاهی بالا و پایین بر دقت شوت فوتبال بازیکنان ماهربود.

     روش کار: 40 نفر از بازیکنان فوتبال حاضر در باشگاه های فوتبال استان خوزستان به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس پرسش نامه خود آگاهی در دو گروه خودآگاهی بالا و پایین گمارده شدند، سپس هر گروه خودآگاهی نیز به طور تصادفی به دو گروه توجه مربوط و نامربوط تقسیم شدند. روش اجرا و گردآوری اطلاعات شامل مراحل پیش آزمون، جلسات تمرین، پس آزمون بوده است. ابتدا از آزمودنی ها پیش آزمون گرفته شد و بر اساس نمرات پیش آزمون (انجام یک بلوک 10 کوششی از مهارت شوت فوتبال) در گروه های همسان تقسیم بندی شدند. پس از گروه بندی آزمودنی ها و اطمینان از همسان بودن سطح مهارت آن ها، شرکت کننده ها در مرحله اکتساب شرکت کردند. در این مرحله آزمودنی ها طی 3 جلسه و هر جلسه 3 بلوک 10 کوششی از مهارت شوت فوتبال را اجرا نمودند یک روز پس از طی شدن جلسات اکتساب، آزمودنی ها در پس آزمون شرکت کردند. در این مرحله مشابه پیش آزمون یک بلوک 10 کوششی از مهارت شوت فوتبال اجرا شد.

    یافته ها: تاثیر گذاری نشانه های تجهی نامربوط برای افراد ماهر نسبت به نشانه های مربوط بیشتر است. علاوه بر این، بین گروه خودآگاهی بالا- توجه مربوط با خودآگاهی پایین- توجه مربوط؛ هم چنین گروه خودآگاهی بالا توجه نامربوط با خودآگاهی پایین- توجه نامربوط تفاوت معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق و تحقیقات پیشین چنین استنباط می گردد که اثرگذاری نشانه های مربوط به و نامربوط توجه، احتمالاً به متغیرهایی مانند سطح مهارت آزمودنی ها بستگی دارد و به سطح خودآگاهی افراد بستگی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها