• تاثیر تمرینات اینتروال با شدت بالا و تمرین هوازی بر سطح سرمی فاکتور رشد عصب و عملکرد شناختی دختران نوجوان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در دوره نوجوانی، تغییرات دینامیک در مغز و غدد بدن، باعث تغییرات جسمانی، روانی و رفتاری در فرد می شود. در این دوره، اختلال در عملکردهای شناختی، همه جنبه های زندگی از جمله، عملکرد تحصیلی، آموزشی، عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و تقریباً همه فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد و عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات هوازی و تناوبی شدید بر فاکتور رشد عصب و عملکرد شناختی دختران نوجوان انجام شد.

     روش کار: آزمودنی ها در این پژوهش 33 دختر نوجوان با میانگین سنی 15-17 سال بودند که به صورت تصادفی به سه گروه مساوی 11 نفری تمرین هوازی با شاخص توده بدنی 7.85±22.8 کیلوگرم بر مترمربع، گروه تمرین تناوبی شدید با شاخص توده بدنی 6.29±23.3 کیلوگرم بر مترمربع و گروه کنتل با شاخص توده بدنی 7.84± 22.3 کیلوگرم بر مترمربع تقسیم شدند. تمرینات در گروه ها به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه انجام شد. برنامه تمرین تناوبی شدید شامل دویدن های 30 ثانیه ای با حداکثر سعت همراه با راه رفتن های 30 ثانیه ای بین آن ها و برنامه تمرین هوازی شامل حرکات موزون ایروبیک با مقیاس نمره دهی (20-6) بورگ بود. نمونه گیری خونی در دو نوبت پیش آزمون (24 ساعت پیش از آغاز تمرینات) و پس آزمون (48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین) انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های تی همبسته و تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری (0.05(p< انجام شد.

    یافته ها: نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که هشت هفته تمرینات hiit و هوازی باعث افزایش معنی دار سطح سرمی فاکتور رشد عصبی شده است (ارزش p به ترتیب 0.003 و 0.001) ولی بین دو گروه تفاوت معنی دار نبود (0.05(p>. نتایج بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی بر شاخص عملکرد شناختی تاثیر معنی داری را نشان نداد (0.05(p> ولی در گروه تمرین hiit هشت هفته تمرین باعث افزایش معنی دار عملکرد شناختی دختر نوجوان شد (0.042=p). نتایج مقایسه بین گروهی نشان داد که بعد از هشت هفته بین سطح سرمی فاکتور رشد عصبی و شاخص عملکرد شناختی در گروه های کنترل و تمرین hiit و هوازی تفاوت معنی دار نبود (ارزش p به ترتیب 0.719 و 0.760).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرینات هوازی و تناوبی شدید می توانند با افزایش سطح سرمی فاکتور رشد عصب باعث ارتقای سیستم عصبی در دختران نوجوان گردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها