• تعیین نقش پیش بینی انسجام تیمی ورزشکاران دو ومیدانی بر اساس قدرت مربیان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 547
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی انسجام تیمی ورزشکاران دو میدانی بر اساس قدرت مربیان می باشد.

    روش کار: روش پژوهش به لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی بوده و به لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی ورزشکاران دو میدانی استان فارس می باشد که بالغ بر 50 مربی و 109 ورزشکار می باشد. با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، نمونه تحقیق به صورت کل شمار و برابر با تعداد جامعه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. به منظور جمع آوری اطلاعات از جامعه مورد نظر از پرسشنامه های قدرت مربیان و انسجام تیمی استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بین متغیر ملاک (انسجام تیمی) و متغیر پیش بین (منابع قدرت مربیان) رابطه خیلی معنی دار وجود دارد و منابع قدرت مربیان پیش بینی کننده ی مثبت انسجام تیمی می باشد.

    نتیجه گیری: یکی از ابزارهای قوی در تحقق انسجام تیمی قدرت مربیان است قدرت در مراوده ها و روابط موجود میان افراد نقش عمده ای دارند. از طریق قدرت می توان بر رفتار پیران خود نفوذ یافت و آن را ارزیابی کرد. اولویت منابع قدرت از دیدگاه مربیان و ورزشکاران به ترتیب قدرت تخصص، پاداش، مرجعیت، قانون و قدرت تنبیه است تفاوت در رتبه بندی منابع قدرت طبیعی به نظر می رسد. این موضوع، همان نظریه اقتضایی قدرت است که فیدلر نیز بر این اساس بیان می کند که راهبرد خردمندانه این است که با توجه به شرایط، مربی از سبک های مناسب رهبری و منابع قدرت استفاده کند. بنابراین می توان این طور استنباط کرد که مربی به منظور حفظ اتحاد در ورزشکاران خود، باید با توجه به موقعیت و شرایط از منابع مختلف قدرت استفاده کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها