• اثر مکمل یاری کوتاه مدت دو دوز مختلف مکمل تورین بر پاسخ برخی شاخص های آنتی اکسیدانی بزاقی مردان جوان پس از یک فعالیت هوازی وامانده ساز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 271
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مکمل تورین به دلیل ویژگی های محافظت کنندگی سلول و حفظ عملکرد سلول در مقابل استرس خارجی و هم چنین خاصین آنتی اکسیدانی به نظر می رسد که می تواند مکمل موثری در کاهش آسیب عضلانی و هم چنین افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی نام باشد. بنابراین هدف ازانجام پژوهش حاضر اثر مکمل یاری کوتاه مدت دو دوز مختلف مکمل تورین بر پاسخ برخی شاخص های آنتی اکسیدانی بزاقی مردان جوان پس از یک فعالیت هوازی وامانده ساز می باشد.

    روش کار: آزمودنی ها شامل هشت مرد سالم غیر ورزشکار با میانگین سنی 1.7±21.6 سال و وزن 4.8±71.4 کیلوگرم و قد 4.3±176.3 سانتی متر و max vo2 2.62±46.62 بودند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 1 و 2 ( گروه 3:1 گرم و گروه 6:2 گرم مکمل) تقسیم شدند و مکمل تورین را بصورت طح متقاطع، تصادفی و دو سوکور دریافت کردند. اولین نمونه بزاقی قبل از مکمل یاری و دومین نمونه بزاقی پس از هفت روز مکمل یاری تورین صورت گرفت. آزمودنی ها بلافاصله  بعد دومین نمونه گیری، نخستین جلسه فعالیت هواسازی مانده  ساز روی دوچرخه ارگومتر را اجرا نمودند (آزمودی به واماندگی برسد). بلافاصله پس از فعالیت، سومین نمونه گیری بزاقی انجام شد. سپس، آزمودنی ها به مدت 7 روز هیچ مکملی مصرف نکردند. در روز چهاردهم پژوهش، پس از چهارمین نمونه گیری مجدداً مکمل بین آن ها توزیع شد؛ با این تفاوت که گروه 1 و 2 به ترتیب در 7 روزمتوالی دوز 6 و 3 گرمی دریافت کردند. آزمودنی ها پس از پایان دومین دوره مکمل گیری، در روز بیست و دوم پژوهش مجدداً به آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی مراجعه کرده و پس از پنجمین نمونه گیری بزاقی، فعالیت هوازی وامانده ساز را تکرار کردند و بلافاصله پس از انجام آزمون، ششمین نمونه گیری بزاقی انجام شد.

    یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، میزان فعالیت آنزیم sod، پس از مکمل یاری و پس از فعالیت در مقایسه با گروه کنترل، افزایش معنی داری داشت (0.05(p< که این افزایش در گروه دز 6 گرمی بیش تر از دوز 3 گرمی بود. میزان فعالیت آنزیم pox و dpph، اگرچه با مکمل یاری و فعالیت افزایش نشان داد اما بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

     نتیجه گیری: می توان گفت که دوزهای مختلف مکمل توزین می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد و احتمالاً مصرف کوتاه مکمل تورین با افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی، تغییرات نامطلوب فرایندهای اکسایشی ناشی از افزایش رادیکال های آزاد در نتیجه انجام فعالیت های ورزشی هوازی شدید را کاهش می دهد. با این حال نمی توان با قطعیت استفاده از دوز بالا را توصیه کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها