• تاثیر تمرینات پیشگیرانه کنترل حرکتی بر کینتیک، کینماتیک و عملکرد حرکتی افراد فعال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 353
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نتایج پژوهش ها بیانگر آن است که برنامه های پیشگیری از آسیب لیگامان صلیبی قدامی در کوتاه مدت موفقیت آمیز بوده اند. استراتژی های یادگیری حرکتی با تمرکز درونی برای حرکات بدن به صورت سنتی استفاده شده اند اما این احتمال می رود در مقایسه با تمرکز بیرونی در اکتساب و کنترل مهارت های حرکتی پیچیده مورد نیاز ورزش ها مناسب نباشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تمرینات پیشگیرانه کنتل حرکتی بر کینتیک، کینماتیک و عملکرد حرکتی افراد فعال بود.

    روش کار: 24 مرد فعال سالم با میانگین سن 2.77±24.83 سال، وزن 9.30±72.20 کیلوگرم و قد 4.05±176.79 سانتی متر برای انجام این پژوهش انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تمرینات فیدبکی و کنترل تقسیم شدند. قبل و پس از هشت هفته تحت تمرینات فیدبکی، با استفاده از ایزوکینتیک، دستگاه آنالیز حرکت و آزمون لی سه گام به ترتیب حداکثر گشتاور ابداکشن ران، حداکثر زاویه والگوس زانو در حین انجام تکلیف فرود و عملکرد حرکتی آزمودنی ها اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری تی زوجی و مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.

    یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد تمرین فیدبکی تاثیر معناداری بر حداکثر گشتاور ابداکشن ران (0.004(p= و رکورد پرش لی ضربدری (0.005(p= آزمودنی ها داشته؛ اما بر زاویه والگوس زانوی (0.117(p= آن ها تاثیر نداشت.

     نتیجه گیری: با توجه به اندازه اثر بالای گزارش شده از تاثیرگذاری تمرینات بر حداکثر گشتاور ابداکشن ران و عملکرد حرکتی آزمودنی ها، به مربیان و ورزشکاران پیشنهاد می شود به منظور پیش گیری از آسیب لیگامان صلیبی قدامی و افزایش عملکرد حرکتی ورزشکاران از تمرینات فیدبکی در طول جلسات تمرینی بهره مند شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها