• بررسی تاثیر 8 هفته تمرین استقامتی بر میزان سروتونین سرم و تعادل بیماران زن مبتلا به ام اس شهر یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 312
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نشان داده شده است که ورزش می تواند در کاهش اثرات مخرب ام اس در بیماران مبتلا نقش داشته باشد لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرین استقامتی بر میزان سروتونین سرم و تعادل بیماران زن مبتلا به ام اس شهر یزد می باشد.

    روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان انجمن ام اس شهر یزد بود که تعداد 30 نفر با میانگین سنی 6.95± 30.9 سال با سطح پایین و متوسط بیماری 4≥edss بصورت داوطلب بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه تمرین و کنترل قرار داده شدند. دوره تمرین بصورت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و هر جلسه تمرین شامل 3 مرحله گرم کردن، تمرینات اصلی و سرد کردن بود. از تست بلند شن و رفتن (up and go) جهت اندازه گیری تعادل آزمودنی ها و جهت اندازه گیری سروتونین خوم نمونه ی خونی وریدی از کلیه ی آزمودنی ها گرفته شد. از آزمون شاپیرو-ویلک جهت اطمینان از طبیعی بودن توزیع داده ها و از، تی همسته برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار 23spss و در سطح معنی داری کم تر از 0.05 انجام شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که 8 هفته تمرین استقامتی بر میزان سروتونین سرم بیماران زن مبتلا به ام اس شهر یزد تاثیر معناداری ندارد. هم چنین 8 هفته تمرین استقامتی بر میزان تعادل پویای بیماران زن مبتلا به ام اس شهر یزد تاثیر معناداری داشت.

     نتیجه گیری: نتایج حاکی از این امر بود که می توان از تمرینات استقامتی مثل راه رفتن در جهت کاهش اثرات منفی ام اس بر تعادل و سطح سروتونین در بیماران زن مبتلا استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها