• رابطه خوش بینی و ریسک پذیری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/11/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/11/15
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در دهه ی اخیر، روانشناسان مثبت گرا بیشتر بر توانمندی ها، شایستگی ها و داشته های انسان تاکید کرده و بر این باورند که هدف روانشناسی باید بهبود و ارتقا سطح زندگی انسان باشد. خوشبختی یا تفکر مثبت به جهت گیری اشاره دارد که در آن معمولا پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامد ها به عنوان عواملی ثابت، کلی و درونی در نظر گرفته می شوند. فرایند شناخت تحمل ریسک به معنای شناخت و بررسی ریسک هایی موجود است و درجه هایی از ریسک پذیری است که یک شرکت یا فرد می تواند تحمل کند و خود را با آن سازگار کند بدون آن که دچار زیان های جبران ناپذیری گردد .

    هدف: بررسی رابطه بین خوش بینی و ریسک پذیری در دانشجویان دانشگاه آزاد بندرعباس .روش کار: در این بررسی مقطعی 99 نفر (50 نفر زن و 49 نفر مرد ) از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بندرعباس ارزیابی شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خوش بینی و پرسشنامه شناسایی احتمال ریسک پذیری استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی ساده پیرسون استفاده شده است .

    یافته ها : نتایج ضریب همبستگی ساده پیرسون به روش سلسله مراتبی همزمان، استفاده شده است که ضریب همبستگی r=-0/010 و a= 0.948 بوده است که این در سطح p>0.05 با n=49 معنی دار نیست و همچنین ضریب همبستگی r=0.87 و a=0.544 بوده است که در این سطح p>0.05 با n=50 معنی دار نیست .

    نتیجه گیری: بر این اساس می توان گفت بین ریسک پذیری و خوش بینی دانشجویان مرد دانشگاه آزاد بندرعباس رابطه معناداری وجود ندارد و فرضیه تحقیق رد می شود و همچنین بین ریسک پذیری و خوش بینی زنان دانشگاه آزاد بندرعباس رابطه معناداری وجود ندارد و فرضیه تحقیق رد می شود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها