• تحلیل ایمنی بیمارستانی در پاسخ به سوانح (مطالعه موردی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد) hsi2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 632
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل ایمنی بیمارستانی در پاسخ به سوانح (مطالعه موردی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد) hsi2

    بیان موضوع: ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیائی، در معرض بلایای گوناگون قرار دارد. بلایا، صدمات قابل توجهی به افراد و زیر ساخته ایی مانند بیمارستان ها وارد می کنند. در تمامی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته، ایمنی بیمارستان ها در برابر بلایا یک چالش است، چرا که بیمارستان ها در هنگام بروز بلایا، باید قادر به ادامه انجام فعالیت ها و ارائه خدمات باشند. هدف این مطالعه، ارزیابی ایمنی بیمارستان های شهر مشهد در برابر بلایا در سال 1396 هست.

    مواد و روش تحقیق: در این بررسی، از شاخص ارزیابی ایمنی بیمارستان در برابر بلایا hsi2)) استفاده شده است. این شاخص، یک ابزار ارزان و قابل اعتماد و باقابلیت ارزیابی آسان، هست. در این بررسی، از رویکرد خودارزیابی بیمارستان ها استفاده شده است. hsi2 شامل 151 آیتم در 5 گروه هست. گروه ها شامل اطلاعات کلی بیمارستان، شناخت مخاطرات، ارزیابی ابعاد سازه ای، غیر سازه ای و عملکردی هست. نمره دهی ابعاد در 3 سطح انجام می شود: غیر ایمن (33 – 1)، ایمنی متوسط (66-34) و ایمنی بالا (100 – 67).

    نتایج: در این مطالعه، تمامی بیمارستان فعال شهر مشهد موردبررسی قرارگرفته. میانگین نمره کلی ایمنی این بیمارستان ها، 62.82 بوده است. میانگین نمرات ایمنی در بیمارستان های موردپژوهش در ابعاد ظرفیت عملکردی، غیر سازه ای و سازهای به ترتیب، 59.41، 61.44 و 65.5 بوده است. که هیچ کدام از بیمارستان ها در حوزه ایمنی بالا قرار نگرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده و لزوم آمادگی بیمارستان ها در برابر بلایا، مشارکت و همکاری کلیه سازمان های ذیربط در سطوح مختلف اجرایی و ساختاری و هم چنین، نظارت دقیق تر ارتقا و اجرای استانداردها در بیمارستان های موجود و تازه تأسیس و تقویت و اصلاح ساختارهای بیمارستان های موجود، ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها