همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی رابطه ذهن آگاهی، انعطاف پذیری شناختی و علایم افسردگی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/01/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/01/20
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه ذهن آگاهی، انعطاف پذیری شناختی و علایم افسردگی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی

    سندرم پیش از قاعدگی یکی از شایعترین بیماری های دوران باروری زنان می باشد که الگوی مداوم از علایم جسمی، رفتاری و روانی در طی فاز لوتئال از چرخه قاعدگی است و چند روز بعد از شروع خونریزی قاعدگی علایم قطع یا خفیف می شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه ذهن آگاهی، انعطاف پذیری شناختی و علایم افسردگی زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی  می باشد.

    مواد و روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه کننده به درمانگاه های شهر پاوه طی ماه های آذر و دی  97 بوده است. حجم نمونه 76 نفر از مراجعان که از طریق فرمول کوکران و فرمول اصلاح حجم نمونه تعیین شده، و روش نمونه گیری دردسترس می باشد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سنجش سندرم پیش از قاعدگی (psst)، ذهن آگاهی(ffmq) ، انعطاف پذیری شناختی و افسردگی بک-2 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمونهای ضریب همبستگی  پیرسون و رگرسیون  و نرم افزار spss24 استفاده گردیده است.

    یافته ها: نتایج نشان می دهد بین ذهن آگاهی و علایم افسردگی سندرم پیش از قاعدگی رابطه معنی داری در جهت خلاف یک دیگر وجود دارد، (r=-0.283) همبستگی منفی، براساس(p<0.02)  سطح معنی دار است. و همچنین بین انعطاف پذیری شناختی و علایم افسردگی سندرم پیش از قاعدگی رابطه معنی داری وجود دارد،(r=-0.395)  همبستگی منفی وجود دارد که درسطح(p<0.01)   معنی دار است.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده، که نشان از همبستگی منفی بین علایم افسردگی سندرم پیش از قاعدگی با ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی می باشد می توان پیشنهاد داد که یادگیری و آموزش ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی به زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی می تواند  بر کاهش علایم  pms و بهبود سلامت روانی و کیفیت زندگی موثر باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها