• تحلیل رابطه بین ورزش و عوامل پاتوژنیک سبک زندگی مرتبط با سلامت در دانشجویان و کارمندان شهر کرمان

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 182
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تحلیل رابطه بین ورزش و عوامل پاتوژنیک سبک زندگی مرتبط با سلامت در دانشجویان و کارمندان شهر کرمان

    زمینه و هدف: سلامت وضعیتی " بیو - پسیکو – اجتماعی" است که ترکیبی از فاکتورهای بیولوژیک، روانشناختی و اجتماعی بر آن تاثیر دارند. سبک زندگی، شرایط، کنش ها، تصمیمات و ... زندگی فردیست و دارای دو دسته عوامل سانوژنیک که باعث ارتقا و بهبود سلامت می شوند و پاتوژنیک که علت بیماری یا تولید کننده بیماری هستند، می باشد. هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه بین ورزش و عوامل پاتوژنیک سبک زندگی مرتبط با سلامت در دانشجویان و کارمندان شهر کرمان بود.

    روش کار: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 400 پرسشنامه استاندارد برای شناسایی مولفه های سبک زندگی، سلامت و ورزش بین دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان و کارکنان ادارات شهر کرمان توزیع شد که تعداد 360 پرسشنامه بصورت داوطلبانه تکمیل و جمع آوری گردید. آنالیز آماری داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 و در سطح معنی داری 0.05 انجام شد.

    یافته ها: در بخش توصیفی نتایج مهم ترین دلایل پرخوری بعد از گرسنگی بترتیب عبارت بودند از: عصبی بودن، خوردن تفریحی، خوشحالی، بی حوصلگی، خستگی، استرس و افسردگی و مهمترین منابع استرس نیز بترتیب عبارت: کار، دانشگاه، خانواده، وضعیت مالی، آینده، ترس و

    نگرانی بدون دلیل و ازدواج بود. مهم ترین دلیل قطع ورزش نیز کمبود وقت بیان گرید. هم چنین بین تناسب اندام با میزان فعالیت بدنی هفتگی منظم، همبستگی معنیدار مستقیم (0.23=r) و با تغذیه نیز همبستگی معنی دار مستقیم (0.12=r) مشاده شد.

    نتیجه گیری: استخراج ترتیبی مهم ترین دلایل پرخوری و منابع استرس به عنوان عوامل پاتوژنیک سلامت جامعه مورد مطالعه از مهم ترین نتایج تحقیق حاضر بود که شناسایی این عوامل می تواند در اولویت بندی اصلاح سبک زندگی مورد توجه قرار گیرد. وجود رابطه معنی دار بین تناسب اندام با میزان فعالیت بدنی و سطح تغذیه (از عوامل سانوژنیک) نیز بیانگر توجه ویژه به این دو عامل از بین عوامل متعدد اثر گذار بر تناسب اندام بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها