• تاثیر تمرینات پیلاتس بر محتوای چربی کبد و آنزیم های کبدی در مردان میانسال مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/06/20
    • تعداد بازدید: 302
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تاثیر تمرینات پیلاتس بر محتوای چربی کبد و آنزیم های کبدی در مردان میانسال مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

    زمینه: بیماری کبد چرب غیرالکلی (nafld) که با تجمع و رسوب چربی در سلول های کبدی همراه است، از عوامل خطر جدی برای سایر بیماری ها مانند قلبی عروقی و دیابت بشمار می آید.

    هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس بر محتوای چربی کبد و آنزیم های کبدی در مردان میانسال مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد.

    مواد و روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی، 20 مرد میانسال مبتلا به nafld به طور تصادفی به دو گروه تمرین پیلاتس (n=10) و کنترل (n=10) تقسیم شدند. گروه تمرین پیلاتس به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته و هر جلسه 20 دقیقه) در برنامه تمرینات پیلاتس شرکت کردند. گروه کنترل، فعالیت ورزشی خاصی انجام ندادند. برخی متغیرهای ترکیب بدنی و آنتروپومتریک، محتوای چربی کبد و سطح سرمی آنزیم های آلانین آمینو ترانسفراز (alt)، آسپارتات آمینو تراسفراز (ast) و آلکالین فسفاتاز (alp) قبل و بعد از دوره تمرین ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند (0.05 (p.

    یافته ها: پس از هشت هفته تمرین پیلاتس، محتوای چربی کبد در گروه تمرین پیلاتس در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری نشان داد (0.001(p=. هم چنین، سطح سرمی آنزیم های alt ، ast و alp در گروه تمرین پیلاتس نسبت به گروه کنترل به طور قابل توجهی کاهش یافت (0.05(p<. به علاوه، هشت هفته تمرین پیلاتس باعث کاهش معنی داری در وزن بدن، bmi، درصد چربی و نسبت دور کمر به باسن شد در حالی که تغییر معنی داری در گروه کنترل مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: در کل نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که تمرینات پیلاتس می تواند در بهبود محتوای چربی کبد و نیز کاهش سطح سرمی آنزیم های کبدی alt ، ast و alp در مردان میانسال مبتلا به کبد چرب غیرالکلی موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها