همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی مدل رسوبی نهشته های کواترنر در راستای شناخت و معرفی فرصت ها و تهدیدهای کمی و کیفی تامین آب شرب در شهرستان ملارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/08/01
    • تعداد بازدید: 189
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی مدل رسوبی نهشته های کواترنر در راستای شناخت و معرفی فرصت ها و تهدیدهای کمی و کیفی تامین آب شرب در شهرستان ملارد

    عوامل مختلف طبیعی و انسانی در چند دهه اخیر باعث ایجاد شرایط بحرانی ،ایجاد آلودگی و افت سطح آب های زیر زمینی در اکثر مناطق کشور از جمله استان تهران شده است. تحقیق برروی منابع آب و آلودگی های آن ها و نیز مدل سازی در محیط های نرم افزاری هم چون سیستم اطلاعات (gis) جغرافیایی بستری مناسب جهت تأمین آب سالم و بهداشتی از دیدگاه کیفی و جلوگیری از آلودگی های احتمالی آن ها پیش از هرگونه عملیات اجرایی و شناسایی مناطق جهت احداث چاه های آب شرب جدید، ایجاد می نماید. به منظور انجام این تحقیق جهت بررسی و مدلسازی کیفی آب های زیر زمینی، اطلاعات آنالیز فیزیک و شیمیایی 19 چاه درسطح روستاهای شهرستان ملارد درطی سه دوره یک ساله (1390 و 1391 و 1389) مورد بررسی قرار گرفت.

    در ابتدا داده های آماری جمع آوری و مرتب سازی شدند. پس از ورود داده ها با استفاده از نقشه های زمین شناسی، توپوگرافی و حدکوه دشت، با روش درون یابی سیستم (اینترپولاسیون کریجینگ)، نقشه های خطوط هم پتانسیل و پهنه بندی میزان اندازه گیری شده متغیرهای کیفی روتین آب زیر زمینی تهیه گردید. هم چنین نمودارهای مقایسه ای بین چاه های منطقه و نیز سال 89 و 90 و 91 نیز در محیط نرم افزاری اکسل ترسیم شدند. تحلیل کلی راجع به تشخیص روند مشخص در تغییرات کیفی فیزیکی و شیمیایی، و نیز شناسایی مناطق آلوده و سالم و نهایتاً پیشنهاد نواحی بهینه و مناسب جهت حفر چاه در آینده به عمل آمد. نتایج حاصل از نقشه های مدل درون یابی شده میزان هر پارامتر، نشان داد که کیفیت فیزیک و شیمیایی آب زیرزمینی در این منطقه از سمت شمال به جنوب و هم چنین از سمت شرق به غرب با افزایش آلاینده ها به علت بالا آمدن سنگ کف و جریان آب زیرزمینی و همجواری با رودخانه شور و کاهش بافت رسوبی و ریز دانگی رسوبات و توام شدن با آلودگی های نفوذی از فاضلاب های جذبی و عدم خودپالایی زمین (به دلیل کاهش ذخایر رسوبی) مواجه هستیم. نقشه های هم پهنه شیب سطح زمین و شیب سطح شمال آب های زیرزمینی نیز موید همین امر می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده و بررسی نقشه های مدل کیفی آب زیر زمینی منطقه و نیز مقایسه با استانداردهای ملی و بین المللی می توان گفت در مناطق شمال شرقی، جنوب شرقی و حدفاصل بین آن ها در مورد متغیرهایی هم چون سختی، tds، نیترات، کربنات، سولفات و کلرور اولویت حفر چاه های جدید را در طرح های آتی به این صورت دسته بندی نمود: 1- نواحی شمال شرق 2- نواحی جنوب شرقی 3- نواحی غربی و نواحی شمال غربی و مرکزی اصلاً پیشنهاد نمی شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها