• ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر خاکستر پوسته برنج و تفاله نیشکر (باگاس) بر روی خصوصیات مکانیکی بتن خود متراکم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 320
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر خاکستر پوسته برنج و تفاله نیشکر (باگاس) بر روی خصوصیات مکانیکی بتن خود متراکم

    بتن خود تراکم (scc) یک بتن نوآورانه است که توانسته است مشکلات ناشی از عملیات لرزاندن در هنگام تراکم و بتن ریزی را در مقاطع نازک پر آرماتور در مقایسه با بتن جای داده شده به روش سنتی بهبود بخشد. مواد پوزولانی رایج که در بتن استفاده می شوند شامل خاکستر بادی، سرباره کوره آهن گدازی، خاکستر پوسته برنج، دوده سیلیس، پومیس و توف های آتشفشانی می باشند.

    یکی از مواد پوزولانی مصنوعی که در سال های اخیر در بتن بکارگیری شده است، خاکستر تفاره نیشکر (باگاس) می باشد. باگاس ماده ای است که پس از بیرون کشی عصاره ساقه نیشکر بدست می آید. خاکستر پوسته شلتوک برنج (rha) تولید شده از فرایند احتراق کنترل شده دارای خاصیت پوزولانی بسیار بالایی است و این پدیده به علت وجود درصد بالای سیلیس بی شکل (amorphous) داخل پوسته برنج است. هدف از این تحقیق بررسی آزمایشگاهی خصوصیات مکانیکی (کارایی، مقاومت فشاری و نفوذپذیری) بتن خودمتراکم حاوی درصدگای مختلف خاکستر پوسته برنج و باگاس با توجه به متغیرهای سن بتن می باشد.

    در این تحقیق، به منظور اندازه گیری قابلیت پرکنندگی، جاشدگی و گذرندگی بتن های ساخته شده و به منظور تایید خودمتراکم بودن طرح های اختلاط از آزمایش های جعبه ی (l-box)l ، قیف v (v-funnel) و اسلامپ استفاده شده است. آزمایشات مقاومت فشاری، نفوذپذیری و وزن مخصوص هم بر روی بتن خودمتراکم سخت شده شاهد و اصلاح شده با خاکسترها انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که استفاده از خاکستر پوسته برنج و باگاس باعث افزایش مقاومت فشاری و وزد مخصوص و کاهش نفوذپذیری بتن خودمتراکم می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها