• فضای مجازی و بررسی نقش آن در فرایند تعلیم و تربیت

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 225
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    فضای مجازی و بررسی نقش آن در فرایند تعلیم و تربیت

    زمینه و هدف: گسترش فضاهای مجازی اینترنتی آسیب های گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ از جمله آسیب های اخلاقی همچون دسترسی آسان به منابع غیر اخلاقی، تضعیف باورهای دینی و القای شبهات و تعارض ارزش ها؛ آسیب های شخصیتی مانند اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی و اتلاف وقت؛ و آسیب های خانوادگی از قبیل کاهش ارتباطات خانوادگی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسل ها. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش فضای مجازی در فرایند تعلیم و تربیت می باشد. روش تحقیق به کار گرفته در این پژوهش مبتنی بر مطالعات پیشین است و رویکرد توصیفی_تحلیلی دارد.

    یافته ها: پژوهش ها نشان از افزایش میزان اختلالات رفتاری و عاطفی در کودکان دارد و یکی از دلایل بروز آن می تواند گسترش روزافزون استفاده از فضاهای مجازی باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر استفاده از فضاهای مجازی در فرایند تعلیم و تربیت انجام شده است.

    نتیجه گیری: آگاه سازی والدین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت، با هدف برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر استفاده مناسب از فضاهای مجازی، جایگزین کردن تفریحات سالم و تخلیه هیجانی دوران کودکی و نوجوانی، می تواند در جهت افزایش آگاهی، مهارت و توانمندی کودکان و نوجوانان، هم چنین مقابله با بروز استرس، اضطراب و غلبه بر مشکلات عاطفی، روانی ناشی از استفاده از فضاهای مجازی و متعاقب آن درکاهش آسیب های فردی و اجتماعی آن نقش موثری را ایفا کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها