• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ انتشار: 1395/11/26
    • تعداد بازدید: 2737
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0

     

    بعد از ساخت اولین هتل یخی جهان، اکنون اولین کتابخانه یخی که در ساحل دریاچه یخ زده بایکال در بایکالسک سیبری ساخته شد. کتابخانه یخی که بطرز مهیجی با هر کتابخانه ای که دیده اید متفاوت است.

    شما در این کتابخانه به جای اتاق هایی با پنلهای چوبی و قفسه هایی پر از کتاب های با جلد سخت و یا نرم، کتابخانه ای یخی از شگفتیها را خواهید دید. این کتابخانه توسط هنرمندان بومی کامل و معماری به نام پاول سانیکف ادبیات و نوشته های آن را از محتوای منابع جمعیتی ( جمع سپاری تحت وب ) فراهم نموده است. منابع جمعیتی یک پروژه ی تحت وب بود که جهانگردی محلی سال گذشته یک وبسایت راه اندازی و از مردم سراسر دنیا خواست که آرزوها و رویاهایشان را بصورت آنلاین در آن به اشتراک بگذارند.

    بدین ترتیب، مجموعه ای با بیش از هزاران دلنوشته به زبانهای مختلف، شامل انگلیسی، آلمانی، چینی و فرانسوی گردآوری شد. سپس این تعابیر رویا و آرزوگونه کوتاه بر روی دویست تن از بلوکهای یخی قلم زده شد و بصورت اسپیرال مرتب و چیده شد.

    این مجموعه همیشگی نیست. زمانی که دمای هوا در ماه آوریل شروع به بالارفتن می کند، کتاب ها خیلی راحت در دریاچه آب می شوند. به گفته سانیکف: آنگاه دریاچه آنها را می خواند و احتمالا آرزوها به حقیقت خواهد پیوست.

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    سیبری میزبان اولین کتابخانه یخی دنیا

    پی نوشت: جمع سپاری

    ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برونسپاری به معنای برون سپاری به انبوه مردم است. جمع سپاری نوعی برون سپاری است ولی نه به شرکتها یا سازمانهای خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته. ناشناخته به این معنا که یک شرکت نمی تواند جمعیت خویش را بسازد. این جمعیت هم شامل افراد کارآمد می شود و هم بی تجربه (حبیبی، 1390).

    این کار معمولاً از طریق فراخوان عمومی در اینترنت انجام می شود. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیتهایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد. غیر متمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، از جمله مواهب جمع سپاری می باشد. مدل کسب وکار جمع سپاری تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فراورده های نوآورانه دارد.

    جمع سپاری در تلاش برای جذب ایده های جدید در فرایند نوآوری بسیاری از بنگاه ها امروزه در حال گسترش حوزه های مدیریت دانش و برون سپاری خلاقیت است. این ایده توسط «هاو» در سال 2006مطرح شده است.

    بر طبق تعریف آقای هاو که جمع سپاری را اولین بار به جهانیان معرفی نمود «جمع سپاری عمل انتخاب فعالیتی که قبلاً توسط یک کارمند انجام می شده است و ارجاع آن به یک گروه بزرگ و تعریف نشده از افراد خارج سازمان در طی یک فراخوان عمومی است» (هاو، 2006). برای اینکه عملی به جمع سپرده شود باید بصورت مرسوم توسط یک عامل انجام گردد که نشان دهنده معنی برون سپاری باشد. فرصت جمعی جهت مشارکت در این فعالیت می تواند از سوی کارآفرین که پایه ای را برای ایجاد مدل کسب وکار در اطراف آن می سازد یا خود جمعیت ایجاد گردد. نکته اصلی این است که وظیفه ای که بصورت مرسوم انجام می گردد به درخواست رئیس انجام می گردد ولی حالا این وظیفه در اوقات فراغت یک فرد خارج سازمان انجام می گردد.

    دوم اینکه این جمعیت باید نامشخص باشد که تفاوتش را با برون سپاری که دسته ای است شناخته شده (مثل شرکتی دیگر) مشخص می کند. جنبه مهم دیگر این تعریف فراخوان عمومی است که تأکید بر نقش فعالتر جمع داشته که در گذشته نقش انفعالی به عنوان مصرف کننده صرف داشت و امروزه افراد می توانند خودشان تصمیم گیری کنند که چه مقدار و چگونه مشارکت کنند.

    مدل کسب وکار جمع سپاری براین اساس است که توسعه محصول جدید به گروهی از جامعه سپرده می شود و گرچه مشارکت کنندگان توجه کمی به کارشان می کنند مداخله مستقیم در فرایند توسعه محصول به نیتی بالاتر برای خرید محصولات منتجه منجر می شود (شریر، 2006)

     

     

    منبع: +

سوال خود را در مورد این مطلب مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها