حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • نوآوری در مدیریت ساخت و ساز پایدار در پروژه های حفاری بزرگ (مطالعه موردی: پایدارسازی گودهای عمیق شهری و سازه های زیرزمینی در شهر اهواز)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 689
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09394668909

    نوآوری در مدیریت ساخت و ساز پایدار در پروژه‌های حفاری بزرگ (مطالعه موردی: پایدارسازی گودهای عمیق شهری و سازه‌های زیرزمینی در شهر اهواز(

    همراه با افزایش جمعیت و افزایش املاک و مستغلات در کلانشهرهای کشورساخت و ساز پایدار یکی از اقدامات مهم برای کاهش تأثیرات منفی صنعت ساخت و ساز بر روی محیط‌ زیست، جامعه و اقتصاد است. اما، فقدان بررسی دقیق در خصوص این نوع مطالعات مهم که برای تلاش ‌های آینده حیاتی است، وجود دارد.  مقاله حاضر بررسی‌ سیستماتیکی در خصوص پروژه حفاری  بزرگ مقیاس ارائه می کند و بر اساس سه بُعد به بحث در مورد نگرانی‌ ها، می ‌پردازد. ابتدا جنبه زیست محیطی، عواملی همچون بازیافت انواع مختلف ضایعات، و مدیریت آب جاری، کنترل گرد و خاک، نظارت بر آلودگی صوتی بررسی گردیده؛ دوم جنبه اجتماعی، عواملی همچون امکانات شستشوی چرخ ماشین آلات، سیستم دوربین مداربسته ، حفاظت زهکشی، و حفظ درختان، ذکر شده‌اند؛ در آخر از جنبه اقتصادی، عواملی همچون سیستم مدیریت باسکول یکپارچه، بازیابی آب فاضلاب، و بازیابی سنگ نشان داده شده‌اند این تحقیق فرصت‌های آتی همچون نوآوری سیستم ارزیابی، چارچوب طراحی پروژه، مدل آنالیز مالی، و یکپارچه‌سازی بالقوه شیوه‌های ساخت و ساز پایدار در دستورالعمل‌ اجرایی را شناسایی می‌کند. در این مطالعه به بررسی‌ سیستماتیکی در خصوص پروژه حفاری بزرگ مقیاس پرداخت و بر اساس سه بُعد زیست محیطی، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی به بحث در مورد نگرانی‌ها، پرداخته شد.

    در عوامل زیست محیطی، عواملی همچون بازیافت انواع مختلف ضایعات، و مدیریت آب جاری، کنترل گرد و خاک، نظارت بر آلودگی صوتی بررسی گردید؛ در بعد اجتماعی، عواملی همچون امکانات شستشوی چرخ ماشین آلات، سیستم دوربین مداربسته، حفاظت زهکشی، و حفظ درختان، ذکر شد؛ در آخر از بعد اقتصادی، عواملی همچون سیستم مدیریت باسکول یکپارچه، بازیابی آب فاضلاب، و بازیابی سنگ نشان در این مقاله اشاره شده است. بر اساس یافته های تحقیق دریافتیم که توجه به بعد زیست‌ محیطی مهمترین هدف مدیریت ساخت و ساز پایدار است، چون این محیط شامل اکوسیستمی است که سلامت مداوم آن برای بقاء انسان بر روی زمین، ضروری است. پایداری نسل انسان نیازمند آن است که از این اکوسیستم به شیوه معقول از طریق حفظ تنوع زیستی، رفتارمناسب، و بهبودپذیری اکوسیستم، محافظت شده و حفظ شود. تأثیرات منفی فعالیت‌های ساخت و ساز شامل انتشار سروصدای ساخت و ساز، گرد وخاک، گره ترافیکی، آلودگی آب و دفع فاضلاب در طول مرحله ساخت و ساز هستند. نتایج بدست آمده اشاره داشت که تکنولوژی ‌هایی که جهت پایداری ساخت و ساز اتخاذ میشود عبارتست از: کنترل ماشین آلات از طریقgps ، روش‌های مهندسی جدید (اتخاذ سیستم فیلتر زهکشی، اتخاذ سیستم دوربین مدار بسته با دو سنسور انرژی  خورشیدی، اتخاذ سیستم نظارت بر گرد و خاک، اتخاذ سیستم نظارت بر آب زیرزمینی، اتخاذ سیستم پیگیری مواد می باشد). همچنین عواملی چون برداشتن (قطع) درختان از طریق بیل مکانیکی تخصصی میتواند به پایداری ساخت و ساز کمک کند. موثرترین راهی که برای دستیابی به پروژه ساخت و ساز پایدار بدست آمد، آن بود که از حذف اثرات زیست‌ محیطی که شامل تکنیک جدید برای حذف ترافیک حمل و نقل و تولید آلودگی جاده‌ای، و به حداقل رساندن آلودگی صوتی ساخت و ساز، میباشد، استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها