حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • جستاری بر تزئینات مسجد جامع ساری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 779
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02634310514

    جستاری بر تزئینات مسجد جامع ساری

    مسجد جامع ساری از ابنیه مهم تاریخی معماری استان مازندران می‌باشد. این بنا یکی از اولین مساجد جامع استان بوده که ساختمان آن از ابتدا برای پرستش ساخته‌شده است.

    این بنا در ابتدا پرستشگاه دین زرتشت و در سال 144 ه.ق به مسجد و برای پرستش الله تغییر یافته است. این مسجد از معدود بناهای تاریخی این استان است که با توجه به آب و هوای این منطقه که رطوبت مضاعف باعث نابودی بناها می‌شود، تاکنون پابرجاست. از دوران قاجار و پهلوی اول بازسازی‌های متعددی در این بنا انجام شده که این مرمت‌ها تا زمان معاصر ادامه داشته است.

    مرمت‌های بسیار باعث شده طرح این بنا به شبستان ستوندار و ایواندار تبدیل‌شده و جزئیاتی را به همراه داشته باشد. از خصوصیات این مسجد می‌توان به سقف چوبی آن اشاره کرد. این پژوهش با روش گردآوری اسنادی و میدانی و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی به بررسی جزئیات و تزئینات مرمت آخر این بنا که پس از آتش‌سوزی سال 1397 انجام شده، می‌پردازد.

    این نوشتار به تحلیل تزئینات این مسجد می‌پردازد و در دو بخش بررسی و تحلیل این مهم را به انجام می‌رساند. تزئینات این بنا از قبیل کاشیکاری، گچکاری، چوبی، سفال‌کاری و آجرکاری بوده که به بررسی آن‌ها پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها