• بررسی تاثیر اطلاعات مالی در قیمت گذاری عرضه اولیه سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 146
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تاثیر اطلاعات مالی در قیمت گذاری عرضه اولیه سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فرآیند تأمین مالی یک مرحله بسیار مهم در فعالیت و رشد شرکت های مختلف به حساب می آید و برای همین باید قیمت تعیین شده توسط بازاربرای سهام تازه وارد بورس، نشان دهنده ارزش واقعی دارایی ها و فرصت های سرمایه گذاری و رشد شرکت منتشر کننده سهام باشد تا بدین وسیله شرکت بتواند در امر تأمین مالی خود مؤفق بوده و وجوه مورد نیاز خود برای فعالیت و توسعه تأمین کند.

    نظر به اهمیت سرمایه گذاری دربورس اوراق بهادار و نیز اهمیت قیمت گذاری در جذب سرمایه گذاری این تحقیق به بررسی تاثیر نسبت های مالی در قیمت گذاری عرضه اولیه سهام می پردازد. در این پژوهش، تعداد 132 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که عرضه اولیه سهام داشتند، بررسی شده است که شامل دوره زمانی 1393 - 1398 است.

    ابزار گردآوری داده ها، صورت های مالی شرکت ها و گزارش های بورس اوراق بهادار تهران بوده که پس از گردآوری داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحیل صورت پذیرفته و فرضیات مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که بین بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام و جریان نقدی عملیاتی هر سهم با قیمت سهام رابطه مثبت وجود دارد در حالی که بین سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم رابطه معنی دارد وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها