• اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد و ارتقاء سازمانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 198
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد و ارتقاء سازمانی

    ارزیابی اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان راهکاری است که شناختی جامع را از ابعاد مختلف سازمان، مشتمل بر فرآیندهای مطرح در دو حوزه راهبری و مدیریت فناری اطلاعات و ارتباط دهی آنها با اهداف سازمان، روش های بهینه سازی و سازماندهی، اکتساب و پیاده سازی، تحویل و پشتیبانی، نظارت و ارزیابی فناوری اطلاعات ارائه می نماید. به دلیل تعدد در ارائه مدل های استانداردها و چارچوب های جداگانه مطرح شده در هر دو حوزه عملکرد سازمانی و فناوری اطلاعات، یک احساس نیاز به مدلی جامع که همزمان هر دو حوزه یاد شده را با هم در نظر بگیرد به امری ضروری تبدیل گشته است.

    در حقیقت انجام این امر می تواند به ایجاد یک دیدگاه کامل در خصوص نحوه تاثیر گذاری فرایندهای فناوری اطلاعات و سطح بلوغ این فرایندها بر عملکرد سازمانی، کمک شایانی بنماید. هدف از این مقاله ارائه مدلی ترکیبی جهت ارزیابی اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان مبتنی بر مدل تعالی سازمانی efqm و چارچوب کوبیت می باشد. این تحقیق در دو فاز اصلی انجام پذیرفته است. در فاز اول به منظور شناخت تفضیلی اهداف سازمانی در حوزه عملکرد سازمانی و اهداف و فرایندهای حوزه فناوری اطلاعات، مفاهیم اساسی، کلیات و انواع چارچوبها در هر حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.

    در ادامه این فاز به منظور انتخاب مدل مرجع، مطالعات جامعی در خصوص شناسایی مدل ها، استانداردها و چارچوب های مطرح در هر دو حوزه عملکرد سازمانی و فناوری اطلاعات و کاربرد هریک انجام پذیرفت و در نهایت با توجه به انتخاب مدل تعالی سازمانی efqm و چارچوب کوبیت ۵ به شناسایی تفضیلی مدل و چارچوب مذکور پرداخته شد. در فاز دوم تحقیق، به طور ویژه به مفهوم ارزیابی و بررسی تحقیقات پیشین در این حوزه ها پرداخته شد و در نهایت بر اساس دستاوردهای به دست آمده از هر دو فاز، مدلی ترکیبی از طریق ارتباط دهی اهداف سازمان با فرایندهای فناوری اطلاعات از طریق اهداف فناوری اطلاعات، تدوین و روش ارزیابی و شاخص های آن نیز استخراج گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها