• رابطه گرایشات رفتاری سرمایه گذاران و هزینه تبلیغات با نقش تعدیلگر محدودیت مالی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 127
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    رابطه گرایشات رفتاری سرمایه گذاران و هزینه تبلیغات با نقش تعدیلگر محدودیت مالی

    هدف: مفهوم گرایشات رفتاری سرمایه گذار به شرایط موجود در بازارهای مالی مربوط می شود و موج گسترده ای از خوش بینی و بدبینی سرمایه گذار را در بازار سهام به تصویر می کشد. در دوره هایی که گرایشات رفتاری سرمایه گذاران پایین است، سرمایه گذاران نسبت به آینده شرکت ها بدبین بوده و در نتیجه شرکت ها را کم ارزش گذاری می کنند. همچنین، شرکت ها با محدودیت مالی بیشتر به منابع خارجی برای تأمین هزینه تبلیغات خود اتکا دارند و توانایی آن ها در افزایش منابع خارجی با گرایشات رفتاری سرمایه گذار، تغییر میکند. بنابراین، هزینه تبلیغات شرکت های با محدودیت مالی نسبت به دیگر شرکت ها با تغییر گرایشات رفتاری سرمایه گذار بیشتر تغییر می یابد.

    از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین گرایشات رفتاری سرمایه گذاران و هزینه تبلیغات با نقش تعدیلگر محدودیت مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 139 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1393 تا 1398موردبررسی قرار گرفت.

    در این پژوهش، داده ها از نرم افزار ره آورد نوین 3 استخراج و از طریق نرم افزار eviews با استفاده از رگرسیون چندمتغیره به روش داده های ترکیبی فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین گرایشات رفتاری سرمایه گذاران وهزینه تبلیغات رابطه مثبت معناداری در سطح اطمینان 95درصد جود دارد. به عبارت دیگر، هزینه تبلیغات با افزایش گرایشات رفتاری سرمایه گذاران، افزایش می یابد.

    افزون بر این، سایر یافته های پژوهش حاکی از وجود اثر تعدیل کنندگی معنادار محدودیت مالی بر رابطه بین گرایشات رفتاری سرمایه گذاران وهزینه تبلیغات شرکت است. درواقع، رابطه مثبت بین گرایشات رفتاری سرمایه گذار و هزینه تبلیغات برای شرکت های با محدودیت مالی نسبت به دیگر شرکت ها، قوی تر می باشد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که مدیران هزینه تبلیغات می توانند با افزایش (کاهش) هزینه تبلیغات در دوره های با گرایشات رفتاری پایین (بالا)، کارایی هزینه تبلیغات خود را بهبود بخشند. همچنین، لازم است مدیران هزینه تبلیغات برای ارزیابی بهتر بودجه های هزینه تبلیغات به خصوص در شرکت های با محدودیت مالی، عواملی مانند گرایشات رفتاری سرمایه گذاران را مورد بررسی قرار دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها