• ارتباط محدودیت های مالی و رفتار نامتقارن هزینه ها با تاکید بر ساختار مالکیت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 141
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارتباط محدودیت های مالی و رفتار نامتقارن هزینه ها با تاکید بر ساختار مالکیت

    ساختار مالکیت شرکت ها ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود. این موضوع از فعالیت های نظارتی که سرمایه گذاران مختلف در این ساختار انجام می دهند نشات می گیرد. پژوهش های اخیر درباره رفتار هزینه بیانگر این است که میزان کاهش هزینه ها به هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینه ها به هنگام همان میزان افزایش فروش است.

    این رفتار نامتقارن هزینه ها به چسبندگی هزینه ها معروف شده است. از سویی ساختار حاکمیت افضل خواهد توانست، میزانی که سهامداران کنترل کننده می توانند در تملک(سلب مالکیت) نقش ایفا کنند را کاهش دهد و به این ترتیب، محدودیت های مالی شرکت را بکاهد، لذا هدف کلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط محدودیت های مالی و رفتار نامتقارن هزینه ها با تاکید بر ساختار مالکیت می باشد. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی -همبستگی و پیمایشی  است.

    جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1391 تا 1398 می باشد. بدین منظور دو فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی برای بررسی این موضوع تدوین و داده های مربوط به 167 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران تحلیل شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون بهره گیری شده است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان می دهد بین محدودیت های مالی و رفتار نامتقارن هزینه ها رابطه وجود دارد. همچنین مالکیت نهادی بر ارتباط بین محدودیت های مالی و رفتار نامتقارن هزینه ها تاثیر دارد. ولی مالکیت شرکتی و مالکیت مدیریتی بر ارتباط بین محدودیت های مالی و رفتار نامتقارن هزینه ها تاثیر ندارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها