همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/29
    • تعداد بازدید: 349
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارتباط bmi مادران باردار بر وزن هنگام تولد نوزادان

    دوران بارداری از مهم ترین و پرمخاطره ترین دوران زندگی مادر و جنین است که از نظر بهداشتی و اجتماعی برای فرد، خانواده و جامعه اهمیت فراوان دارد. وزن تولد یکی از عوامل پیش بینی کننده بسیار قدرتمند در بقای فردی کودک است، نوزادان کم وزن به دلیل شرایط خاص خود قادر به سازگاری کامل با محیط خارج از رحم نیستند.

    در پژوهش مورد -شاهدی، تعداد  136 نوزاد lbw متواد شده در طی سال 1399 به عنوان گروه مورد با 136 نوزاد nbw به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. اطلاعات موردنیاز از پرونده الکترونیک سلامت سینا و مصاحبه سازمان یافته از مادران نوزادان جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار آماری spssو آزمون های x2 و فیشر و من ویتنی و در ارتباطات چندگانه از مدل لوجستیک رگرسیون چندگانه استفاده شد.

    میانگین bmi مادران در گروه nbw و lbw به ترتیب 4.32± 24.58  و  54.07±23.4 2kg/m بود. بین جنسیت، bmi مادر، ابتلا به بیماری مزمن، تعداد بارداری، نوع زایمان و تعداد مراقبت انجام شده در طول بارداری و چندقلویی با تولد نوزاد کم وزن ارتباط معناداری وجود داشت.  p<0.05  با توجه به نتایج رگرسیون به ازای افزایش یک واحد در bmi مادر شانس نوزاد lbw  0.91 کاهش می یابد. سنجش وزن و نمایه توده بدنی مادر قبل و حین بارداری در رابطه با میزان افزایش وزن در طی بارداری واهمیت تغذیه آنان در این دوران امری لازم می باشد که در این راستا همکاری کارکنان بهداشتی و نیز متخصصین زنان و زایمان و تغذیه امری ضروریست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها