همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی رابطه اختلالات کیفیت خواب و همسر آزاری در بارداری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/30
    • تعداد بازدید: 182
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه اختلالات کیفیت خواب و همسر آزاری در بارداری

    از مهمترین نیازهای زندگی افراد که نقش اساسی در سلامت دارد، خواب می باشد. همسرآزاری به خصوص نوع جسمی و نوع جنسی آن بر کیفیت خواب اثر دارد. روش کار: این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۸ بر روی ۲۰۰ زن باردار مراجعه کننده به مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با هدف تعیین رابطه اختلالات کیفیت خواب و همسر آزاری زنان باردار انجام شد.

    اطلاعات جمعیت شناختی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دموگرافیک -مامایی، اطلاعات مربوط به همسرآزاری با استفاده از پرسشنامه خشونت خانگی برگرفته از سازمان جهانی بهداشت و اطلاعات کیفیت خواب با پرسشنامه پیترزبورگ جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه ۲۳  و آزمون های آماری تی مستقل، کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.

    میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد. نتیجه گیری: در این مطالعه 35.2 درصد نمونه ها کیفیت خواب نامطلوب داشتند. قراوانی نوع خشونت جسمی همسر آزاری، 39.5 و خشونت جنسی 89.3 درصد بود. بین کیفیت خواب و ابعاد همسر ازاری ارتباط آماری معنی داری وجود داشت  p< 0.001.

    ضریب همبستگی اختلالات کیفیت خواب با خشونت جسمی 0.149= r و خشونت جنسی  (p=0.049) r=0.427 بود. با توجه به رابطه مثبت اختلالات خواب با همسر آزاری، تدوین و اجرای برنامه های توانمندسازی زنان در مواجهه با همسر آزاری و خشونت موجب ارتقاء سلامت آنان و در نهایت بهبود وضعیت جامعه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها