همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/30
    • تعداد بازدید: 178
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تاثیر رفلکسولوژی در مادران باردار

    مقدمه: رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی شاخه ای از طب مکمل، یک روش کهن و غیر تهاجمی است که شامل ماساژ نقاط رفلکسی در نقاط حسی بدن بخصوص دست و پاها می باشد که امروزه به عنوان یکی از روش های موثر درمان جانبی در کنار درمان های اصلی به کار می رود لذا هدف ازانجام مطالعه ی حاضر بررسی کاربرد بالینی رفلکسولوژی در اختلالات مختلف مادران باردار می باشد.

    روش کار: در این مقاله مروری جهت دستیابی به مقالات مرتبط، جستجو در پایگاه های اطلاعاتی google scholar ، pubmed ، sid ، magiran ، whiley، scopus انجام شد. یافته ها: مطالعات مختلف در این زمینه نشان داد رفلکسولوژی با آزاد سازی برخی نوروترانسمیترها از جمله سروتونین، ایجاد وازودیلاتاسیون درعروق محیطی و بهبود جریان خون، دفع سموم، ارتقا سیستم ایمنی، اثر بر روی گیرنده های حسی و تاثیر بر مکانیسم کنترل دروازه ای درد، اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی اتونوم، افزایش ترشح اندورفین و انکفالین ها موجب کاهش درد و بهبود اختلالات مختلف مادران باردار می شود.

    نتیجه گیری: رفلکسولوژی به عنوان یک روش درمانی مکمل با القاء فرایند های مختلف موجب کاهش درد در بیماران می شود و لذا با توجه به آسان، ارزان و غیرتهاجمی بودن این روش، استفاده از آن به خصوص در مورد مادران باردار توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها