• مطالعه تطبیقی آموزه هفت اندام لطیف در عرفان اسلامی با هفت چاکرا در آیین هندو نمونه موردی در نقاشی ایرانی: نگاره خودشناسی بهرام گور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/04
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مطالعه تطبیقی آموزه هفت اندام لطیف در عرفان اسلامی با هفت چاکرا در آیین هندو نمونه موردی در نقاشی ایرانی: نگاره خودشناسی بهرام گور

    آموزه ی هفت اندام لطیفِ نجم الدین کبری، از شناخته شده ترین روش های سلوک در عرفان اسلامی است، که علاءالدوله سمنانی آن را شرح و بسط داد. هندوییزم شش مکتب فکری دارد، که یکی از آن ها یوگا می باشد. در این مقاله به بررسی این آموزه ها در مقایسه با آیین هندو می پردازیم، و به عنوان نمونه موردی گذر بهرام گور در هفت پیکر نظامی بیان می گردد. سوال، این است که، چه تفاوت و شباهت هایی میان آموزه هفت اندام لطیف نجم الدین کبری و هفت پیامبر وجود در عرفان شهودی علاءالدوله سمنانی با هفت چاکرای یوگی در آیین هندو وجود دارد؟ چه عواملی باعث بروز این تفاوت ها و شباهت ها می شود؟

    چه تفاوت و شباهت هایی میان گذر بهرام در هفت گنبد با هفت اندام لطیف و هفت لطیفه یک یوگی وجود دارد؟ چه عواملی باعث بروز این تفاوت ها و شباهت ها می شود؟ مطالعه تطبیقی هفت اندام لطیف درعرفان اسلامی با هفت چاکرای آیین هندو چگونه است؟ هدف این تحقیق بررسی آموزه های نجم الدین کبری و علاءالدوله سمنانی درعرفان اسلامی در باب اندام های فراحسی پیکره انسان نورانی و مقایسه آن با هفت چاکرای در آیین هندو، از وجه مقایسه مرتبه های طی شده در طریقت یک عارف و یوگی، و شناخت عواملی که باعث بروز تفاوت میان عرفان اسلامی و آیین هندو می شود، می باشد.

    از جنبه ای دیگر شناخت تفاوت و شباهت های میان گذر بهرام در هفت گنبد با هفت اندام لطیف و هفت لطیفه یک یوگی، و شناخت عواملی که باعث بروز این تفاوت ها و شباهت ها می شود. شناخت ارزش های اندیشه عرفانی در تطبیق با آیین هندو نیز از اهداف قابل بررسی در این پژوهش است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام می شود.

    داده های این پژوهش به روش کتابخانه ای و از کتاب ها و مقالات موجود در سایت های علمی معتبر، جمع آوری، و با مطالعه اسناد و منابع موجود و با ابزار فیش برداری انجام گرفته است، روش تجزیه و تحلیل داده ها، به روش کیفی، و درنهایت با توجه به اهداف پژوهش داده ها در جداولی تنظیم، دسته بندی، و به صورت تطبیقی مقایسه می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها