• مقایسه تحلیلی و محتوایی اسارت نامه ها برپایه تفاوت های جنسیتی (با تأکید بر سه اثر من زنده ام، سرباز کوچک امام، کیکاووس)

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/04
    • تعداد بازدید: 195
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقایسه تحلیلی و محتوایی اسارت نامه ها برپایه تفاوت های جنسیتی (با تأکید بر سه اثر من زنده ام، سرباز کوچک امام، کیکاووس)

    جنسیت پدیده ای اجتماعی- فرهنگی است و تفاوت های جنسیتی در جریان اجتماعی شدن موجب شکل گیری باورهای جنسیتی افراد بر مبنای شرایط اجتماعی و فرهنگی در جوامع مختلف شده و نقشها و کنش های آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. ادبیات یکی از عرصه های ظهور جنسیت و تأثیر آن بر جوامع وانسان ها است و خاطره یک گونۀ ادبی است که به بازنمایی تصویر زندگی فردی و اجتماعی صاحب خاطره می پردازد و همین ارتباط تگاتنگ با جامعۀ اثر، آن را به آیینه ای اجتماعی تبدیل کرده است.

    اسارت نامه نیز گونه ای از خاطرات دفاع مقدس است که به سرگذشت آزادگان جنگ تحمیلی در دست قوای بعث می پردازد. بنابراین می تواند روایتگر نقش ها و کنش های متفاوت در جامعۀ جبهه واسارت از سوی قهرمان و دشمن برمبنای عامل جنسیت باشد. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و تحلیل محتوا به مقایسه تأثیر تفاوت های جنسیتی و جایگاه آن در نقش ها و کنش های قهرمانان و کنش های دشمن در سه اثر «من زنده ام » اثر «معصومه آباد»، «کیکاووس» اثر «مصطفی صادقی پور» و «سرباز کوچک امام» خاطرات «مهدی طحانیان» به قلم «فاطمه دوست کامی» می پردازد. جنسیت مبنای عملکرد و نقش های متفاوت اسرا و دشمن در جامعه اسارت است. و بررسی این تفاوت ها گامی در شناخت جامعه اسارت بر مبنای جنسیت متفاوت در قالب اسارت نامه ها است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها