• بررسی رمان «زقاق المدق» اثر «نجیب محفوظ» براساس ساختارگرایی اجتماعی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/06
    • تعداد بازدید: 138
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رمان «زقاق المدق» اثر «نجیب محفوظ» براساس ساختارگرایی اجتماعی

    ادبیات نقش برجسته ای در زندگی جوامع بشری ایفا می کند و بر فرد و جامعه تأثیر می گذارد. زمانی که انسان آثار ادبی برجسته و در حقیقت شاهکارهای ادبی را مطالعه می کند، از خلال آن ها می تواند بر جنبه های مختلف زندگی آگاهی یابد. جامعه شناسی ادبیات یکی از شاخه های علم جامعه شناسی است و به ادبیات به عنوان یکی از پدیده های جامعه توجّه و اهتمام دارد و افرادی که به ساختارگرایی در ادبیات توجّه دارند از یافته های جامعه شناسی ادبیات بسیار کمک می گیرند.

    این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است نیز به نقش مهم و سازنده دستاوردهای ساختارگرایی اجتماعی در فهم بهتر آثار ادبی اشاره دارد و شاید بتوان گفت بررسی ادبیات از این جنبه، نزدیکترین رویکرد به تفکر و فرهنگ آدمی است و پیوند فراوانی با واقعیت اجتماعی دارد.

    از دستاوردهای پژوهش حاضر آن است که « نجیب محفوظ »توانست از خلال این رمان تصویری واضح از مصر با ساختارهای سیاسی و اجتماعی آن ارائه دهد و معضلاتی که ناشی از این ساختار هستند از جمله فاصله طبقاتی، فقر، خشونت، انتقاد از شرایط زندگی که سبب بروز فساد و فحشا در جامعه شد را به خوبی نشان دهد. دلیل این تصویر آفرینی نیز آگاهی وسیع وی ازبحران های اجتماعی ناشی از جنگ جهانی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها