• بررسی رابطه میان میزان موفقیت پروژه و سطح شایستگی مدیران پروژه در اساس مدل icb

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/11
    • تعداد بازدید: 119
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه میان میزان موفقیت پروژه و سطح شایستگی مدیران پروژه در اساس مدل icb

    امروزه استانداردهای ملی شایستگی مدیریت پروژه در جوامع پیشرفته دنیا مقبولیت زیادی پیدا کرده است. مقالات و کتب منتشر شده متعدد در این حوزه و توجه بیش از پیش سازمان ها به شایستگی محوری در مدیریت پروژه نیز حاکی از اهمیت روزافزون آن دارد. تدوین الگویی برای ارزیابی شایستگی مدیریت پروژه براساس ارزش های اعتقادی و اصول حرفه ای به منظور انتخاب، ارزیابی و ارتقاء نیروی انسانی پروژه، تأثیر به سزایی در تعالی و رشد حرفه ای این حوزه تخصصی در سازمان های پروژه محور خواهد داشت.

    علیرغم این که استانداردهای ارایه شده در سطح بین المللی، عمومی بوده و در هر فرهنگ و بستر اجتماعی قابل استفاده می باشند بایستی به فراخور شرایط جوامع، فرهنگ ها و نوع سازمان ها تعدیل شوند. باتوجه به تعدد وجود سازمان های پروژه محور در کشور و الزامات خاص نیروی انسانی موردنیاز آن ها از منظر دیدگاه ها و معیارهای ارزشی، لزوم ارزیابی شایستگی های مدیریت پروژه براین اساس احساس می شود. در این راستا در مقاله حاضر، ابتدا پیشینه اقدامی در حوزه شایستگی مدیریت پروژه در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و سپس ابعاد و معیارهای شایستگی های مدیریت پروژه برمبنای مطالعه این استانداردهای بین المللی و نیز شناسایی ارزش های حاکم بر مدیریت تبیین گردید.

    سپس با کمک روش دلفی، معیارهای شایستگی مدیریت پروژه در ابعاد مختلف در این سازمان ها دسته بندی و ارایه شد. در انتها با استفاده از رویکرد anp معیارها وزن دهی گردید که براین اساس بعد عملکردی مدیریت پروژه از بین 4 بعد شایستگی و معیارهای مدیریت پیکره دانش مدیریت پروژه در بعد دانشی و شناسایی راهبردهای سازمان و همسوسازی فعالیت ها با آنها در بعد عملکردی بیشترین وزن و اهمیت را به خود اختصاص دادند که با توجه به ماهیت اجرایی مدیریت پروژه منطقی بنظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها