• بررسی ایمنی نیروگاه های هسته ای نسل جدید در طی حوادث هسته ای که باعث الودگی محیط زیست می شوند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/13
    • تعداد بازدید: 156
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی ایمنی نیروگاه های هسته ای نسل جدید در طی حوادث هسته ای که باعث الودگی محیط زیست می شوند

    از آنجایی که بررسی انتشار مواد رادیواکتیو در محیط زیست و در شرایط حادثه برای نیروگاه های هسته ای از اهمیت بالایی برخوردار است و مجموعه راکتور هسته ای و استخر نگهداری سوخت های مصرفی که دو منبع تولید مواد پرتوزا هستند یک نیروگاه هسته ای را تشکیل می دهند. در این پژوهش به بررسی لایه های حفاظتی و ایمنی در شرایط حادثه، در راکتورهای نسل جدید، برای جلوگیری از انتشار مواد پرتوزا پرداخته شده است.

    همچنین به بررسی حوادث مختلف در استخر نگهداری سوخت های مصرفی پرداخته شده است.هدف از ایجاد و ساخت استخرهای نگهداری سوخت های مصرفی در نیروگاه های هسته ای، کاهش مقدارمواد پرتوزای موجود در مجتمع های سوخت و کاهش احتمال انتشار آن به محیط زیست می باشد. در حوادث هسته ای شدید احتمال آلودگی محیط زیست توسط عناصر پرتو زا به دلیل ذوب قلب راکتور، مهمتر از تلفات در حین رویدادها و حوادث پیش بینی شده هسته ای است، زیرا عناصر پرتوزا برای مدت زمان طولانی در طبیعت باقی می مانند.

    در پژوهش های قبلی در نیروگاه های هسته ای بیشتر به اثر مقدار (دز) موجود در قلب راکتورها پرداخته شده و کمتر به اثر دز موجود استخرهای مصرفی که یکی از اجزای اصلی نیروگاه های هسته ای است پرداخته شده است.در این پژوهش برای نخستین بار به بررسی هردوی این موضوعات پرداخته ایم. یکی از مهمترین حوادثی که باعث نشت مواد پرتوزا به محیط زیست می شود، حادثه از دست دادن آب خنک کننده می باشد.

    همچنین مجتمع های سوخت پس از مصرف و کارکرد داخل راکتور به استخر نگهداری سوخت های مصرفی انتقال داده می شوند زیرا دارای تشعشعات هسته ای می باشند. با توجه به اهمیت این مسئله، در این کار به بررسی برخی حوادث ممکن در استخر سوخت های مصرفی نیروگاه هسته ای نیز پرداخته شد که نتایج نشان داد در نیروگاه های هسته ای نسل جدید فقط شکستن لوله خروجی استخر نگهداری سوخت های مصرفی باعث نشت زیاد به محیط زیست می شود.که باید از این امر جلوگیری کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها