• امکان سنجی باغ موزه در شیراز با استفاده از تکنیک های ahp و swot

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/18
    • تعداد بازدید: 235
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    امکان سنجی باغ موزه در شیراز با استفاده از تکنیک های ahp و swot

    شیراز یکی از پرطرفدارترین و بزرگترین شهرهای ایران و مرکز استان فارس می باشد. با توجه به وجود باغ های متعدد تاریخی در این شهر زیبا و اعتدال آب و هوایی، بستر گردشگری مناسب بوده و سالانه به سبب جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، گردشگران بیشماری را به سوی خود می کشاند. لذا یکی از مناطق مناسب که توان بالقوه فراوانی جهت احداث باغ موزه دارا می باشد. باغ موزه پدیده ایست معاصر که با استفاده از ابزارهای منظر، مفهوم سنتی موزه را با گره زدن به فضای جمعی دگرگون می کند.

    تلفیق باغ ایرانی و موزه در باغ موزه می تواند، منظری آشنا را رقم زند که توسعه تعاملات اجتماعی، خاطره انگیزی و تقویت حس مکان از نتایج و باعث تشدید آن است. روند ناخودآگاه دریافت اطلاعات از میراث به نمایش درآمده در باغ موزه می تواند ادراک خاصی از فضا را در اختیار مخاطب قرار دهد که مشوق او برای قرار گرفتن در فضای واقعی اثر باشد. پژوهش حاضر باهدف امکان سنجی تأسیس باغ موزه در شهر شیراز انجام شده است. روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی می باشد.

    در این پژوهش برای شناخت مبانی نظری و مفاهیم پژوهش از روش کتابخانه ای و برای مکانیابی و انتخاب گزینه مناسب از روش میدانی و پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه مذکور پس از تائید اعتبار از طریق اعتبار محتوایی، با مراجعه به اساتید و دریافت اتفاق نظر آنان، تکمیل و داده های آن استخراج و مبنای تحلیل ها قرارگرفته است.

    در این پژوهش از روش های تصمیم گیری از طریق وزن دهی به معیارها، روش تحلیل سلسله مراتب ahp,swot انتخاب شده است، معیارهای موردمطالعه به ترتیب اهمیت عبارت اند از: توپوگرافی، تناسبات ابعاد و فرم زمین، دید و منظر، عدم نزدیکی به آلاینده های محیطی، هم خوانی کاربری، امنیت، ابعاد یک مجموعه فرهنگی با توجه به هم جواری ها، امکان از بین بردن آلودگی صوتی محیط مجموعه، خط آسمان، امکان ایجاد ترافیک و درنهایت با توجه به این معیارها گزینه بهینه انتخاب گردیده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها