• بررسی و تحلیل مشکلات معلمان در تدوین طرح درس(مطالعه موردی: مدارس متوسطه اول و دوم شهر اشتهارد)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/20
    • تعداد بازدید: 223
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی و تحلیل مشکلات معلمان در تدوین طرح درس(مطالعه موردی: مدارس متوسطه اول و دوم شهر اشتهارد)

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مشکلات معلمان در تدوین طرح درس می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ و از نظر روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم شهر اشتهارد در سال تحصیلی 99 - 98 به تعداد 260 نفر می باشد. برای تعیین نمونه آماری، جدول کرجسی و مورگان مورد استفاده قرار گرفت و 155 پرسشنامه جمع آوری شد و شیوه نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است که با استفاده از ادبیات و پیشینه پژوهش تهیه شد.

    در تدوین پرسشنامه روایی صوری و محتوا به کار رفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.974 محاسبه شد. در این پژوهش از آمار توصیفی جهت تحلیل توصیفی داده ها و آمار استنباطی از رگرسیون خطی و آزمون t تک گروهی و آزمون خی دو استفاده شد. لازم به ذکر است که در تجزیه و تحلیل های آماری از نرم افزار آماری spss استفاده شده است. با مطالعه پیشینه نظری پژوهش های انجام گرفته مرتبط با موضوع 4 عامل فردی، انگیزشی، شناختی و مدیریتی به عنوان مشکلات معلمان در تدوین طرح درس مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته های پژوهش بیانگر آن است که عوامل شناختی، انگیزشی، مدیریتی و فردی در تدوین طرح درس در بین معلمان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم شهر اشتهارد نقش دارند. همچنین نتایج نشان داد که بین عوامل جمعیت شناختی فقط جنسیت در میان معلمان تفاوت معناداری وجود دارد و عوامل دیگر مانند (سن، تحصیلات، سابقه تدریس، وضعیت تاهل و وضعیت استخدامی) در میان معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد. از این جهت جنسیت می تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده در تدوین طرح درس مطرح گردد و عوامل دیگر مانند (سن، تحصیلات، سابقه تدریس، وضعیت تاهل و وضعیت استخدامی) نمی تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده در تدوین طرح درس مطرح گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها