• تبیین فلسفه تربیتی قیام عاشورا در ابعاد انسان شناختی و ارزش شناختی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/21
    • تعداد بازدید: 151
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تبیین فلسفه تربیتی قیام عاشورا در ابعاد انسان شناختی و ارزش شناختی

    هدف پژوهش حاضر، تبیین فلسفه تربیتی قیام عاشورا است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و روش به کار رفته در آن؛ توصیفی-تحلیلی می باشد. از توصیف به منظور بیان وقایع، اقوال و معرفی اشخاص و مکانها در قیام عاشورا با استفاده از منابع تاریخ اسلام استفاده به عمل آمد و از تحلیل به منظور شناسایی و تبیین اهداف، مبانی انسان شناختی و ارزش شناختی و اصول و روش های تربیتی متناظر با مبانی یادشده استفاده شد. نتایج نشان می دهد که قیام عاشورا به مثابه یک نظام تربیتی دارای اهداف، مبانی، اصول و روش های تربیتی است و در نوع خود حاوی مبانی فلسفی در ابعاد انسان شناسی و ارزش شناسی است.

    مبانی تربیتی قیام عاشورا در بعد انسان شناختی عبارت اند از: فطرت، اختیار، آزادی، کرامت، عزت، گرایش به حق و تفاوت های فردی، همچنین مبانی تربیت در بعد ارزش شناختی عبارتاند از: حفظ حجاب، احترام به حقوق دیگران هر یک از مبانی یاد شده اصول و روش های تربیتی متناظر با خود را به همراه دارند.

    اصول تربیتی متناظر با مبانی انسان شناختی عبارتند از: اصول تربیتی متناظر با مبانی ارزش شناختی عبارتند از با توجه مبانی و اصول انسان شناختی و ارزش شناختی، روش های تربیتی ملاطفت و مهرورزی، محبت، تعجب، موعظه، عادت دادن از کودکی و انتقال، معرفی الگو، قابل شناسایی است. در تحلیل آنچه که از اهداف، مبانی و اصول تربیتی قیام عاشورا می توان حاصل نمود این است که قیام عاشورا در کنار تاثیرات اجتماعی، سیاسی، تاریخی دارای فلسفه تربیتی بالخصوصی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها