• تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر توجه و حافظه کاری فضایی افراد با علائم افسردگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/25
    • تعداد بازدید: 226
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر توجه و حافظه کاری فضایی افراد با علائم افسردگی

    افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است و از ویژگی های بارز آن می توان به آسیب های شناختی به ویژه آسیب در کارکردهای اجرایی اشاره کرد. از میان عناصر کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه کاری به طور ویژه ای با افسردگی مرتبط هستند. هدف: هدف پژوهش حاضر تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر توجه و حافظه کاری فضایی افراد با علائم افسردگی بود. روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، همراه با گمارش تصادفی بود.

    جامعه آماری شامل تمامی افراد دارای علائم افسردگی مراجعه کننده به کلینیک های روانشناسی در شهر اصفهان در سال 1400 بود که از طرف متخصصین، تشخیص اختلال افسردگی اساسی دریافت کردند. 30 نفر از افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان آزمودنی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند.

    برای جمع آوری داده ها از نسخه دوم پرسشنامه افسردگی بک و مجموعه ارزیابی عصب روانشناختی کمبریج، و جهت بهبود توجه و حافظه کاری آزمودنی های گروه آزمایش، از بسته توانبخشی شناختی رهاکام در 10 جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه استفاده شد. داده های پژوهش به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه سبب بهبود کارکرد توجه، حافظه کاری فضایی و علائم افسردگی شده است ( p<0.05 ). نتیجه گیری: توانبخشی شناختی رایانه ای روشی موثر برای بهبود کارکردهای شناختی بوده و می توان از این روش در کنار درمان های دارویی و روانشناختی جهت بهبود عملکرد افراد مبتلا به افسردگی بهره برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم