همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تأثیر نوع و غلظت های مختلف تنظیم کننده های رشد گیاهی بر میزان تولید کالوس در کشت درون شیشه ای گیاه گل گاو زبان ایرانی (echium amoenum)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/28
    • تعداد بازدید: 277
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تأثیر نوع و غلظت های مختلف تنظیم کننده های رشد گیاهی بر میزان تولید کالوس در کشت درون شیشه ای گیاه گل گاو زبان ایرانی (echium amoenum)

    گیاه گل گاو زبان echium amoenum جزء گیاهان ارزشمند از نظر دارویی در طب سنتی و طب جدید بوده و دردرمانی بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. وجود برخی از ترکیبات دارویی ارزشمند در این گیاه باعث شده است که مورد توجه بسیاری از دانشمندان در حوزه زیستی و دارویی قرار گیرد. استفاده از روش کشت بافت و سلول گیاهی از جمله روش استفاده از کشت کالوس و سوسپانسیون سلولی یکی از روش های موثر در کشت و افزایش ترکیبات موثره ی این گیاه با ارزش محسوب می شود.

    در این پژوهش ما به بررسی شرایط بهینه در جهت تولید بافت کالوس از ریزنمونه های برگ و ساقه به دست آمده از نهال های حاصل از کشت بذر در شرایط درون شیشه ای پرداختیم. ریزنمونه های برگ و ساقه به دست آمده بر روی محیط کشت ms حاوی غلظت های مختلف تنظیم کننده رشد گیاهی کشت شدند. طبق نتایج به دست آمده از نظر درصد کالوس زایی و وزن تر کالوس بین نمونه های شاهد (ms فاقد تنظیم کننده های رشد گیاهی) و سایر تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده شد. به طوری که بیشترین درصد کالوس زایی (100 درصد) و بیشترین میزان وزن تر کالوس (4.23 گرم) مربوط به ریزنمونه ساقه کشت شده روی محیط ms حاوی 0.1 میلی گرم بر لیتر bap و 1 میلی گرم بر لیتر naa بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها