• چگونه توانستم با راهکارهای آموزشی و انگیزشی مشکل املانویسی مریم را برطرف سازم؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/11/30
    • تعداد بازدید: 130
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم با راهکارهای آموزشی و انگیزشی مشکل املانویسی مریم را برطرف سازم؟

    اصولاً اعتقاد به مَثَلِ: ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است در بسیاری از موارد زندگی کاربرد ندارد هر زمانی نمی توان به درمان اختلالات خواندن و نوشتن اقدام کرد. بهترین زمان آن در کلاس اول دبستان است چرا که کودک تازه خواندن و نوشتن را آغاز کرده است. اگر این کار به پایه های بالاتر موکول گردد مشکلات فراوانی برای کودک، خانواده و معلم ایجاد خواهد نمود چون موجب عقب ماندگی تحصیلی دانش آموز می گردد. پایه اول دبستان پایه ای طلایی برای یادگیری تمام عمر هر فرد است. از آنجایی که مهمترین مسأله یادگیری برای دانش آموزان کلاس اول مسأله ی نوشتن و تقویت مهارت نوشتاری  است اگر مسائل و مشکلاتی که در مسیر یادگیری نوشتن برای کودک پیش می آید به موقع برطرف نشود به طور قطع کودک با مسائل و مشکلات کمتری در سایر دروس مواجه خواهد شد.

    آن که در این زمان در میدان تعلیم و تربیت بیشتر باید بتازد شاگرد است چرا که او سرشار از انرژی و مملو از اطلاعات است و آنکه بیشتر باید نظارت کند و هدایت، آموزگار است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفع مشکلات املانویسی یکی از دانش آموزان پایه اول دبستان حضرت فاطمه (س) واقع در شهرستان قشم می باشد. این پژوهش به صورت توصیفی و از طریق اقدام پژوهی انجام گرفته است و برای گردآوری اطلاعات از روش مشاهده، مصاحبه، نظرات همکاران و سایر آموزگاران هم پایه، راهبر آموزشی، سرگروه مدیران، مدرس طرح توصیفی و همچنین مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است.

    بررسی های پژوهش نشان داد مهمترین دلایل ضعف املایی دانش آموز مورد تحقیق کم دقتی و در برخی موارد ناتوانی در انتخاب نشانه ی درست در کلمه ی مورد نظر بود. برای حل این مشکل از روش های تقویت حافظه دیداری، پرورش دقت فعالیت های پیشرفت ادراکی – بینایی فراستیک و دیگر فعالیت های هدفمند استفاده نشده است. لذا پیشنهاد می شود اگر دانش آموزی دارید که در املانویسی کم دقت و یا بی دقت است از اطلاعات این اقدام پژوهی برای رفع مشکل دانش آموز خود استفاده کنید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها