• واکاوی تجربه زیسته معلم ابتدایی درباره چالش های خواندن در درس فارسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/02
    • تعداد بازدید: 154
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    واکاوی تجربه زیسته معلم ابتدایی درباره چالش های خواندن در درس فارسی

    این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات یک معلم ابتدایی شاغل در مرکز اختلالات یادگیری در رابطه با اختلال خواندن صورت گرفته است. بررسی فعالیت های معلم جهت تشخیص بهنگام، ارائه راهکارهای اثربخش با قابلیت اجرایی بالا، راهبردهای آموزشی و به کارگیری روش های تدریس و ارزشیابی در برخورد با دانش آموزان دارای اختلال های ویژه یادگیری از اهداف دیگر این پژهش می باشد. این پژوهش به صورت کیفی، با رویکرد روایت پژوهی نگارش یافته است که برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته از معلم دوره ابتدایی استفاده شد.

    مصاحبه با یک معلم خانم دارای یک سابقه تدریس در پایه اول و پنج سال سابقه فعالیت در مرکز اختلالات آموزش و پرورش انجام شد. با توجه به عدم دسترسی آسان به مصاحبه شونده به دلیل شرایط همه گیری ویروس کرونا، فرآیند و روند مصاحبه از طریق تماس تلفنی ثبت و از طریق فضای مجازی تکمیل گردید. داده ها با استفاده از روش های کیفی کدگذاری و مضمون یابی، تحلیل شده است که با توجه به بررسی ها و تحلیل ها، 17 کد باز، 10 کد محوری و 4 کد انتخابی بدست آمده است.

    مضمون های بدست آمده عبارتند از :1. نشانه ها و نتایج خودکارآمدی معلم  2. فرایند چگونگی تشخیص علل اختلال خواندن 3. جنبه های مختلف تاثیرگذاری اختلال خواندن بر دانش آموز 4. ارائه راهکارهای متناسب با مشکل .با توجه به یافته ها می توان دریافت که میزان خودکارآمدی معلم در خلاقیت و جرئت ورزی وی جهت به کارگیری روش های گوناگون تا چه میزان تاثیر گذار است. با توجه به یافته های پژوهش، می توان بر تشخیص زودهنگام، به کارگیری خلاقیت در به کارگیری راه حل های گوناگون و تاکید بر لزوم سخت کوشی معلم جهت حل و یا کم کردن حداکثری اثرات اختلالات یادگیری در دانش آموزان اشاره کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها