• اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی کودک محور بر کاهش اضطراب، انگیزش پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/04
    • تعداد بازدید: 137
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی کودک محور بر کاهش اضطراب، انگیزش پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی کودک محور بر کاهش اضطراب، انگیزش پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم بود. هدف این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا نیمه آزمایش با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر ساری در سال 1399، 6702 نفر تشکیل دادند. از بین دانش آموزان پایه ششم 30 نفر از شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش(15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفت.

    معیار ورود عبارت بود از: ساکن ساری، دانش آموزان پایه ششم و علاقه به شرکت در پژوهش. و معیارهای خروج عبارت بود از: افراد عادی، داشتن سابقه بیماری های شدید روانپزشکی، و داشتن مشکلات شدید سلامتی به طوری که مانع حضور مؤثر در دوره آموزشی گردد. ابزار گرداوری داده ها مقیاس اضطراب اسپنس، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه سازگاری کودکان دبستانی دخانچی بود.

    تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss  نسخه 26 انجام شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده و برای بررسی همه فرضیه ها و تعیین تاثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش آزمون و پس آزمون از تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره (mancova)، استفاده شد. همچنین برای نرمال بودن داده ها از آزمون شایپرو _ ویلک استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی کودک محور بر کاهش اضطراب، انگیزش پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم تاثیر دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها