• مقایسه تاثیرگذاری محاسبات ذهنی با چرتکه، خلاقیت و اعتماد به نفس: نقش میانجی عملکرد تحصیلی در دانش آموزان عادی و آموزش دیده محاسبات ذهنی با چرتکه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/11
    • تعداد بازدید: 166
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقایسه تاثیرگذاری محاسبات ذهنی با چرتکه، خلاقیت و اعتماد به نفس: نقش میانجی عملکرد تحصیلی در دانش آموزان عادی و آموزش دیده محاسبات ذهنی با چرتکه

    پژوهش حاضر به مقایسه تاثیرگذاری محاسبات ذهنی با چرتکه، خلاقیت و اعتماد به نفس: نقش میانجی عملکرد تحصیلی در دانش آموزان آموزش دیده محاسبات ذهنی با چرتکه و عادی پرداخته است. روش تحقیق شامل توصیفی – همبستگی، از نوع پیمایشی می باشد.

    جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قزوین می باشند، که با استفاده از جدول مورگان 385 نفر دانش آموز عادی (گروه 1) و از بین دانش آموزانی که دوره دو ساله آموزش محاسبات ذهنی با چرتکه را گذرانده اند (گروه 2)، 278 نفر به صورت غیر تصادفی و به شیوه در دسترس انتخاب شدند.

    برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس و پرسشنامه عزت نفس الیس پوپ استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی تحلیل محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.

    برای تجزیه و تحلیل داده ها  نیز از نرم افزار  spss و smartpls استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش چرتکه، بر ارتقا خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تقاوت معناداری بین تاثیرگذاری ارتقا خلاقیت بر افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان در دو گروه وجود داشته است. ولی در تاثیرگذاری پیشرفت تحصیلی بر اعتماد به نفس علارغم وجود تاثیرگذاری در هر دو گروه، تفاوت معناداری در مقایسه دو گروه وجود نداشته است. علاوه بر این، اختلاف معناداری در دو گروه برای نقش میانجی گری پیشرفت تحصیلی در تاثیرگذاری ارتقا خلاقیت بر اعتماد به نفس وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها